Somnul si adolescentii Imprimare E-mail


Somnul ocupa o treime din timpul vietii noastre: la 60 de ani, am dormit aproape 20 de ani! Indinspensabil pentru recuperarea resurselor fizice si psihice, somnul este esential pentru calitatea vietii noastre. Datorita ritmului vietii noastre, uneori, nu dormim atat cat avem nevoie. Uitam ca somnul este un element reparator al “masinariei” care o reprezinta omul. De aceea, somnul trebuie sa fie cunoscut ca mecanism, pentru a putea permite observarea si  obtinerea premiselor pentru o dezvoltare sanatoasa si pentru a intelege necesitatea unei igiene a somnului. Fiecare om, in functie de structura sa, are nevoie de un timp propriu de somn Durata medie de somn necesara organismului este de 8 ore la 24 de ore. Dar sunt si “mari somnorosi” sau persoane carora le sunt suficiente mai putine ore de somn, in functie de  nevoile organismului de functionare.


ImageExista doua perioade ale zilei in care organismul are tendinta naturala de a dormi: perioada noptii (de la ora 24 pana la ora 7 dimineata) si a doua parte a zilei (intre ora 14 si 16). Privarea de somn, chiar si pentru o noapte, duce la acumulari ale restantelor de somn pentru organismul nostru.  Somnolenta excesiva, poate fi cauzata de lipsa de somn acumulata (evident, daca au fost inlaturate alte potentiale diagnostice). Nici un alt mijloc nu ne va ajuta sa ne recapatam vitalitatea decat igiena somnului. Ati observat ca avem tendinta ca in vacante sau la sfarsit de saptamana avem tendinta sa “recuperam” sa dormim sau sa lenevim mai mult. Organismul ne cere sa ii acordam ceea ce are nevoie: de timp de recuperare!

Somnul, dormitul nu este o prioritate pentru adolescent. De ce? El are tendinta sa faca mai mult ceea ce ii face placere (sa se intalneasca cu prietenii, sa asculte muzica, sa vizioneze un film) decat sa aiba grija de propriul organism. De aceea, ajunge sa se priveze singur de somn.

Tabloul poate deveni mai complicat atunci cand somnul devine deficitar datorita  abuzului de sport, alcool, tutun. Nu ma grabesc cand spun toate acestea, caci ne putem intreba cati dintre adultii fumatori de astazi nu au inceput sa fumeze in adolescenta?! 13 % dintre baieti si 17 % dintre fete se plang de lipsa somnului sau de un somn neodihnitor. Sunt adolescenti care traiesc perioada aceasta cu anxietate. Insomniile la adolescenti sunt precedate – de cele mai multe ori – de examene scolare. In aceste situatii. Zile de-a randul, in perioada tezelor, copiii invata si aproape dezvolta o fobie in raport cu somnul.

Trebuie sa invete pentru examene si atunci isi scurteaza timpul petrecut pentru alte activitati zilnice.Uneori nu pot renunta la intalnirile cu prietenii sau la vizionarea unui film. Atunci vor renunta la somn. Acumulata, lipsa de somn duce la reactii in lant: starea de somnolenta, latenta in reactie, dificultati de invatare. Aceste rezultate duc la diminuarea din ce in ce mai examenelor trecuta, organismul se resimte slabit, insa deja s-a instalat obiceiul somnnului tarziu in noapte. Adolescentul incepe sa fie constient de starea sa si incearca sa doarma, insa nu poate.  Din pacate, deja exista adolescenti care sunt mai obisnuiti cu diverse tipuri de energizante, revitalizante sau sedative decat adultii!!!


 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner