After school, o moda sau o necesitate? Imprimare E-mail


Din ce in ce mai mult sau poate, acum mai mult ca oricand, vedem sau auzim despre  servicii de tip “after school” (“dupa scoala”) destinate copiilor de diverse varste. Unele se organizeaza in scoala la care este inscris copilul nostru, altele sunt organizate de diferite organisme private.Paleta de servicii oferite copiilor este extrem de diversa, de la “meditatii” pentru materiile importante, la cursuri pentru dezvoltarea abilitatilor vocationale.
Ideea ocuparii timpului copilului dupa scoala, mai ales in contextul in care noi suntem la serviciu este extrem de buna: copilul isi petrece timpul alaturi de covarstnici, poate fi sustinut de personal abilitat cand isi face temele, este supravegheat. Ba mai mult, si alimentatia ii poate fi supravegheata. Ne stim copiii in siguranta, nu “balaurind” pe strazi, supusi unor riscuri si, atunci cand sosim acasa, putem petrece un timp de relaxare placut impreuna. 
 Pana aici totul este frumos si ne simtim “parinti buni” pentru copilul nostru. Numai ca trebuie sa tinem cont de foarte multe aspecte atunci cand alegem sa ne inscriem copilul intr-un astfel de program. O sa trecem in revista care sunt elementele pe care ar trebui sa le verificam inainte de a ne arunca intr-o astfel de aventura.

Copiii inscrisi in programul after school

In acest sens nu vorbim despre o discriminare! Cel mult o “discriminare” raportat la numarul de copii care participa la acest program si de varsta lor. Este important pentru copilul nostru ca numarul de copii sa nu fie prea mare (8-10/grup : 2 adulti!- in functie de varsta copilului), iar varsta acestora sa fie cat de cat asemnanatoare (+/- 1 an), astfel incat dezvoltarea si interesele scolare si de petrecere a timpului liber sa fie comune.

Programul zilnic oferit de after school.

In primul rand ar trebui ca programul zilnic sa-i ofere copilului nostrum un echilibru intre activitatile de invatare, de odihna si joc. Stiu ca adesea suntem tentati sa “umplem” programul copilului cu diverse cursuri si suntem mai mult decat mandrii ca face si engleza, si meditatii la matematica sau citire, si cursuri de karate sau pian. Este insa un mod deficiatar de “educatie” a copilului, deficitar prin cumulul de stimului care nu il ajuta pe copil sa se dezvolte ci..sa dezvolte aversitati indreptate spre materiile de studiu sau spre actul de invatare. Si aceasta in cel mai bun caz! Deoarece, copilul poate se va arata participativ la aceste cursuri, ba va obtine si rezultate “minunate” pentru a ne arata cat de bun este el sau pentru a nu ne dezamagi, insa ..va face cea mai “atipica” gripa, care il va tranti imediat la pat, sau va avea insomnii, sau va fii in permanenta obosit.
Cand vorbeam de echilibru, ma refeream la timpi bine definiti de odihna (fie ea si activa! Numai sa nu faca nici un exercitiu impus), la timp de joaca liber aleasa cu ceilati colegi si timp de teme scolare sau cursuri vocationale.

Spatiul oferit pentru derularea activitatilor

Sa spunem ca ni se prezinta cel mai adecvat program pentru copilul nostru. Este bine sa vizitam spatiul in care isi va petrece in timpul dupa amiezelor. Ce sa urmarim? Totul! De la toalete, scaune, mese, biblioteca, jucarii,... Apoi, cum intra lumina naturala in camera, cate aplice sau spoturi au. Cum se realizeaza incalzirea si aerisirea. Cum este organizat spatiul de odihna si de servire a gustarilor/meselor.
Scaunele si mesele de studiu trebuie sa corespunda dezvoltarii copilului nostru, sa poata avea o pozitie sanogena.
Daca jucariile sunt cocotate undeva sus, pe ultimul rand din biblioteca...mi-as pune intrebarea daca nu cumva sunt puse acolo doar pentru a fi vazute de noi, parintii. Jucariile si materialele de consum, cartile (altele in afara celor prevazute in curriculum scolar) trebuie sa fie pe randurile de jos, la indemana copilului.
Spatiul trebuie sa fie bine delimitat, astfel incat sa fim siguri ca este respectat programul de odihna, de masa si de studiu al tuturor copiilor, nu doar al copilului nostru. Putem sa intrebam cum se deruleaza activitatile in functie de spatiu.
Poate ca ar fi bine sa ne interesam daca exista un spatiu in care se pot desfasura activitati in aer liber sau cum se deruleaza acestea (in ce parc merg, cu cine).
Peretii ne pot spune multe despre modul in care se desfasoara activitatile in acel spatiu: daca sunt cat mai multe lucrari ale copiilor pe pereti, inseamna ca am nimerit unde trebuie. Si daca la o vizita ulterioara observam ca nu mai sunt aceleasi lucrari pe pereti, am nimerit SIGUR unde trebuie!

Pregatirea si profilul personalului

Personalul trebuie sa fie pregatit pentru a lucra cu un grup de copii, sa aiba capacitati si abilitati pedagogice atestate. Incontestabil, timpul pe care copilul “nu si-l petrece pe strazi” este un timp valoros pentru copilul nostru si este de preferat ca acesta sa poata primi un raspuns avizat la nevoile sale. Gradul de pregatire si abilitatile personalului ne vor face pe noi sa ne simtim in siguranta, ca purtam un dialog real atunci cand intrebam “ce a facut Matei astazi”. Copilul nostru va investi multa incredere in personalul din acel spatiu care nu este institutionalizat (ca cel de la scoala) si trebuie sa ne asiguram ca acest personal este capabil sa fie pozitiv si creativ atunci cand este in preajma copilului nostru, ca ii poate satisface nevoile de cunoastere si ca ii va consolida increderea in sine. Si, nu in ultimul rand, ca il va respecta pe copilul nostru si pe noi pentru ceea ce suntem.

Daca rezultatul este pozitiv dupa ce am evaluat toti acesti itemi...putem sa fim multumiti ca ii oferim copilului un program care sa il ajute sa creasca si sa se dezvolte. Un program care ne va ajuta sa...crestem si noi, ca parinti.

Cristina Popescu, psiholog



Taguri:  Afterschool dupa scoala
Comentarii (2)add
after school si discriminarea in scoli : isabelle
Am citit cu deosebit interes articolul de mai sus.
Exista situatii in care participarea la after-school devine o forma de discriminare: este vorba de copii inscrisi la scoli de stat, care dupa-amiaza frecventeaza after-schoolul la care lucreaza in paralel cadrul didactic de la scoala de stat.
La clasa la care am copilul inscris, 16 copii din 34 frecventeaza after-school-ul "Doamnei". Cum va acorda calificative aceasta doamna invatatoare pentru a nu-i discrimina pe copiii care nu frecventeaza after-schol-ul?
Redau mai mai jos fragmente din legislatia tarilor civilizate:

Teachers must not tutor their own students for remuneration.
http://www.etfo.ca/AdviceForMembers/PRSMattersBulletins/Pages/Tutoring and Conflict of Interest.aspx

Din pacate, exista situatii in care se "forteaza" angajarea copiilor in astfel de programe la after-school-ul "Doamnelor". Este echivalentul platii unei "taxe de protectie", altfel copilul iti poate fi discriminat in mod activ la scoala de stat unde copilul invata sub indrumarea aceluiasi cadru didactic (devine "raul clasei", "prostul" etc.

Acesti ani ar trebui sa fie cei mai frumosi ani ai copilariei!. Pacat ca adultii care ar trebui sa se ocupe de educatia lor, sunt activi in a-i manji cu dorinte mercantile!
...
http://www.examenultau.ro/ : Andrei Popescu
cred ca after scool nu mai este demult o moda, ci o necesitate, avand in vedere programul incarcat al parintilor

in plus, copii trebuie sa invete si sa socializeze, nu doar sa stie sa raspunda corect la diverse intrebari

Andrei Popescu, http://www.examenultau.ro/
...
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 

 

 

newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner