Vitaminele liposolubile in dezvoltarea copilului Imprimare E-mail
Cititi si...
Vitaminele

Vitaminele sunt biocatalizatori. Asta inseamna ca faciliteaza anumite reactii chimice (metabolice) care au loc in organism. Ele nu participa direct la aceste reactii. Corpul uman nu poate sintetiza singur aceste substante (cu exceptia vitaminei D pe care pielea o "fabrica sub actiunea razelor solare,:vitaminele K si B2 sunt produse de flora microbiana din intestin).

Mai mult...



In dezvoltarea armonioasa a copilului, un rol important il au si vitaminele. Acestea pot fi impartite dupa criteriul solubilitati in lipo- si hidrosolubile. Vitaminele liposolubile sunt substante cu rol de catalizatori in diferite reactii metabolice care sunt solubile in grasimi. O caracteristica generala a acestui tip de substante este ca pot fi acumulate de organism la nivelul ficatului sau in tesutul gras.
Asta inseamna ca se pot constitui rezerve si hipervitaminozele, prin administrare fara prescriptie.

Vitaminele liposolubileVitaminele liposolubile sunt:  A, D, E si K.

Vitamina A
are o forma activa, retinolul si un precursor: beta carotenul care este transformat de intestin in retinol.

Principalele roluri ale vitaminei A:
-pigmentii retinieni cu rol in viziunea nocturna

-dezvoltarea si functionarea tesuturilor care acopera sau captusesc organele (mucoase) si a pielii
-rol in dezvoltarea celulara si embrionara;
-rol in combaterea radicalilor liberi (presupusi a accelera imbatranirea si degenerarile canceroase).

Se gaseste mai ales in ficat, lactate, peste, galbenus si in fructele si legumele de culoare portocalie.

Necesarul zilnic de vitamina A este estimat la:  0,5 mg la copil; 0,7 mg la adolescenti 1mg la femeia insarcinata.

Hipervitaminoza se manifesta prin: tulburari de vedere, dureri osoase, uscarea pielii, dureri de cap, cresteri ale ficatului, caderea parului.

Vitamina D. Rolul esential al acestei vitamine este in absorbtia calciului si fosforului de catre intestin. Absorbtia asigura mineralizarea corecta a oaselor si dintilor.  Se gaseste sub doua forme: vitamina D3 si vitamina D2. Este continuta in uleiurile de ficat de peste(D3) si in ciuperci, si cereale  (D2)

Hipervitaminoza cauzeaza: calcificari ale tesuturilor moi (incluiv pereti arteriali, inima, calculi renali) oboseala, scaderea poftei de mancare, greturi si varsaturi, scadere in greutate, depresii.

Vitamina E. Are mai multe forme  numite tocoferoli dintre care cel mai activ este alfa tocoferolul.  Se gaseste in: carne, oua, lactate si in uleiurile vegetale.

Rolurile vitaminei E sunt mai putin precizate. Are un rol in inhibarea radicalilor liberi (implicati in degradarea celulara) diminuarea unor fractiuni (nocive) ale colesterolului sanguin. Rolul in cresterea fertilitatii nu a fost pe deplin demonstrat la om (se
extrapoleaza cercetari pe animale de laborator)

Necesarul zilnic estimat: copil 5mg, adolescenti 15mg, femeia insarcinata 15mg

Hipervitaminoza E nu sunt bine precizate dar se mentioneaza dureri de cap si tulburari digestive.

Vitamina K
are un rol important in coagularea sangelui si intervine in calcificarea oaselor. Se gaseste in :peste, ficat, oua, legume verzi, cereale. Este o vitamina care se administreaza numai injectabil cu prescriptie si sub control medical .

Hipervitaminoza nu poate aparea ca urmare a folosirii produselor vandute liber in farmacii.  

Enumerarea de mai sus a avut scopul de a arata ca excesul de vitamine nu are un efect de crestere a performantei prin cresterea cantitatii, ba chiar dimpotriva. Alimentatia variata aduce cantitati suficiente. Anumite conditii (sarcina, varstele mici, alaptarea, cer cantitati mai mari din anumite vitamine dar care pot fi asigurate de alimentatie (cu putina grija si atentie in plus!)




Taguri:  Vitaminele liposolubile
Comentarii (2)add
interesant : coca
interesant ce scrieti aici cu alimentatia echilibrata, dar ce ne facem cu produsele alimentare transformate genetic si tratate in fel si chip. s-a creat o psihoza cu aceste alimente care, luate pe rand, fiecare au fost "imbunatatite", si in momentul cand cumperi ai tot timpul retineri si convingerea ca nu este alimentul cel mai sanatos. nu vorbesc de mezeluri sau stiu eu ce chips-uri ci de carne cruda, de rosii, de mere, de ciuperci chiar si de peste crud. sa nu mai vorbesc de painea noastra cea de toate zilele care ne bombradeaza si ea cu tot felul de adaosuri care mai de care mai "benefice". ce mai mancam?
...
opinie : meridian
mancatul diversificat si ponderat cred ca e ok. Nu cred ca o sa incepem sa cultivam legume in balcon smilies/cheesy.gif
...
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 

 

 

newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner