Temperamentul copiilor Imprimare E-mail


Chiar daca fac aceleasi lucruri atunci cand  se joaca, mananca, dorm sau se trezesc, comportamentele copiilor sunt extrem de diferite. Copiii, in functie de temperamentul pe care il au, dezvolta moduri diferite de a reactiona la mediul inconjurator.

ImageChiar daca mediul influenteaza unele manifestari temperamentale, in esenta, el este innascut. Temperamentul conditioneaza rapiditatea perceptiei si a raspunsurilor verbale; rapiditatea reactiilor motorii; intensitatea trairilor emotionale si durata lor; intensitatea si forta actiunilor voluntare ale copiilor.

Cele mai cunoscute tipuri de temperamente se regasesc ca fiind:

sangvinic - vioi, comunicativ, sociabil, adaptabil, controlat
flegmatic - calm, tacut, nesociabil, lent, adaptabil la situatii noi, rezistent la stres si frustrari
coleric - rezistent, vioi, hiperactiv, irascibil, impulsiv, tendinta de dominare in relatile interpersonale, plictiseala rapida la monotonie, imprudent
melancolic - interiorizat, retras, sensibil, delicat

Temperamentul a fost definit  ca fiind " modul caracteristic in care copilul face cunostinta cu mediul sau si modul in care se situeaza in raport cu acesta".

S-a incercat stabilirea unor variatii individuale ale trasaturilor, care sa poata descrie in linii generale modul de comportament care defineste personalitatea unui copil.

Nivelul de activitate si a duratei perioadei de activitate in raport cu perioadele de inactivitate. In functie de aceasta se poate observa ca unii copii nu sunt capabili sa stea "linistiti" deloc, pe cand altii se joaca linistiti minute in sir, fara sa deranjeze sau sa solicite prezenta nimanui.

Ritmicitatea in care se inscrie viata unui copil, din punctul de vedere a functiilor biologice (apetit, alternanta intre perioadele de somn si de activitate). Pentru unii copii, somnul sau perioadele de repaus sunt bine definite, pe cand pentru altii este extrem de dificil sa si poata regla un program zilnic, rutinar.

Reactia la nou, se refera la prudenta sau la modul pozitiv de reactie in fata unei noi experiente pentru copil: modul in care accepta noi alimente, haine, jucarii, persoane, medii. Unii copii sunt entuziasti in fata unor situatii noi, altii reactioneaza puternic negativ, prin respingerea oricarei situatii noi.

Adaptabilitatea, ne vorbeste despre modul  in care copilul isi asuma, accepta orice modificare in viata sa in mod rapid sau de respingere a acesteia, de inadaptare pentru timpi indelungati (sau perioada necesara adaptarii noii situatii este mai lunga). Unii copii accepta cu usurinta o persoana noua in prezenta lor pe cand altora le trebuie mult timp (si multa suferinta) pentru a putea accepta aceasta prezenta.

Sensibilitatea senzoriala. Copiii reactioneaza diferit la gusturi, mirosuri, texturi si temperaturi. Unii copii sunt mai sensibili la atingere, la textura materialelor din care sunt croite hainele, la lunima, la frig.  

Intensitatea reactiilor defineste energia pe care o consuma un copil pentru a reactiona lin fata unui eveniment pozitiv sau negativ pentru el. Un caine care latra poate lasa indiferent un copil, pe cand pentru altul poate reprezenta o adevarata tragedie.

Proportia dintre comportamentele agreabile si cele de rezistenta, de ostilitate ale copilului este foarte importanta. Sunt copii care sunt, de regula, veseli si altii care sunt, de regula, abatuti, tristi, tacuti...

Puterea de concentrare a copilului descrie influenta stimulilor externi, atunci cand copilul desfasoara o activitate, asupra continuarii acelei activitati. Sunt copii care, de regula, vor continua sa se joace desi in jurul lor este multa agitatie, pe cand altii in mod constant vor fi perturbati  din activitatea lor imediat de apare un factor extern.

Toate acestea pot fi determinate de la cea mai mica varsta a copilului (nou-nascut, chiar). Si trebuie sa tinem cont de ele in contextul in care ne dorim sa valorizam potentialul copilului. Trebuie sa stim sa ne adaptam raspunsul la nevoile copilului, in efortul educational, caci temperamentul copilului influenteaza si este influentat de interactiunile in care intra cu mediul sau social.

Cristina Popescu



Comentarii ()add
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 

 

 

newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner