Copilul 1-3 ani Imprimare E-mail




Dezvoltarea fizica
  • introduce un obiect in altul (umple o cana cu cuburi la comanda sau in imitatie)
  • poate deschide o cutie
  • se poate servi de degete in actiunea de alimentare alaturi de lingurita
  • intoarce mai multe foi o data la carte
  • se dezvolta gestul grafic (trage o linie pe hartie iar mai tarziu poate trage linii verticale si orizontale si poate colora o foaie de hartie –nu in contur!!!)
  • construieste (din cuburi)
Dezvoltarea cognitiva
  • rosteste corect si inteligibil cuvintele uzuale si se exprima inpropoziţii scurte care se vor transforma treptat spre 3 ani în fraze
  • foloseste foate des intrebarea „ce este asta?”.
  • isi verbalizeaza, dorintele, intentiile, sentimentele
  • manifesta gelozia in raport cu un alt copil
  • timiditatea fata de persoanele straine, simpatia sau antipatia fata de cele cunoscute
  •  dobandeste mai multa siguranta si independenta
  • Dezvoltarea psiho-sociala
  • ii place să se joace cu obiectele dar si cu adultul.Initial singur, apoi apar elementele jocului in paralel (alaturi de alti copii), sfarsind prin jocul impreuna cu alti copii.
  • este mai atasat de mama
  • este posibil sa isi orienteze afectivitatea catre obiecte (un ursulet de plus, o hainuta).

Nevoile copilului si consecintele nerespectarii acestora
Sustinerea permanenta din partea adultului ii confera siguranta copilului. Este acea perioada cand copilul poate constientiza diferenta intre sine si ceilalti, de aceea are nevoie de valorizare din partea adultului. Astfel, copilul dobandeste incredere in sine, dar si in adult. Daca adultul are o atitudine nonpermisiva, copilul va adopta un comportament de revolta sau de obedienta exagerata, de neincredere in propriile puteri (copil timid, copilul care va refuza sa stea singur in camera, pavorn nocturn sau enurezis nocturn). Va adopta un model de relatie ambivalenta cu adultul, relatie de respingere a adultului, dar si dependenta de acesta.
Una dintre erorile cel mai des intalnite in cresterea si ingrijirea copilului este „el este mic, nu stie, nu intelege”. Aceasta eroare atrage dupa sine comportamente deficitare ale adultului in raport cu nevoile de dezvoltare ale copilului. Apare dublul risc al supraprotejarii sau al comportamentelor restrictive, tocmai din dorinta de a-l proteja. Desconsiderarea competentelor copilului este o piedica in dezvoltarea copilului in egala masura in care nu-i este permis acestuia sa experimenteze situatii noi (nu il lasam sa manance singur pentru ca „este mic si nu poate” sau „nu poate duce singur lingura la gura si face mizerie in loc sa manance”). Ca o consecinta directa a acestor tipuri de comportamente este prelungirea dependentei de adult, lipsa stimularii copilului si intarzieri de dezvoltare ale copilului.
Un alt tip de comportament deficitar este acela al lipsei de reguli sau a regulilor excesive, neadecvate varstei si puterii de intelegere a copilului. Mai ales la aceasta varsta, copilul dobandeste cunostiinte prin mimentism, imitand in buna masura comportamentele curente ale adultilor reprezentativi din punct de vedere afectiv pentru ei. Modelul comportamental pe care il oferim copilului este cel pe care acesta il integreaza si il va reproduce. O regula este valabila doar in situatia in care a fost inteleasa de copil si in cazul in care este respectata de toata lumea.

Autor: Cristina Popescu - psihopedagog specializat



Taguri:  dezvoltarea copilului copilul de 0-1 an copilul mic
Comentarii ()add
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner