Despre Craciun si Mos Craciun Imprimare E-mail
Cititi si...
Etimologia cuvantului Craciun

Etimologia cuvantului Craciun este una dintre cele mai discutate etimologii  din lingvistica  romanica "si nici  pana  astazi  nu exista un acord general" . Cercetarile din ultimul timp au dus la concluzia ca doi termeni latini: calatio si creatio sunt indreptatiti sa explice originea cuvantului Craciun, atat dupa forma, cat si dupa inteles.
Mai mult...



Zilele trecute, discutand cu un prieten despre Sarbatorile de iarna, despre Mos Craciun si mantia sa rosie, despre Nasterea Pruncului Isus si darurile Magilor, s-a iscat o adevarata polemica creativa. Cat este de “batran” sau “tanar” Mos Craciun? Cat de bine stim ce ni se intampla cand ne inghesuim in magazine de Craciun? Cine primeste cadori de Craciun:
copiii sau adultii? Cine stie sa spuna care-i legatura dintre Nasterea Pruncului si Craciun, adevarul crestin?
De atunci, am cautat sa gasim impreuna informatii despre originile Craciunului, legende precrestine, inscrisuri crestine, …strategii de marketing, frenezii.


La inceputul secolului XVII, olandezii emigrati in Statele Unite ale Americii au fondat New Amsterdam, devenit in anul 1664 cunoscutul  oras New York. In citeva decade, sarbatoarea comemorarii Sfantului Nicolae s-a intins pe teritoriul Statelor Unite ale Americii. Iar Sinter Klaas a devenit repede Santa Claus (Mos Craciun) pentru majoritatea americanilor. In Germania, dupa reforma protestanta, Sfantul Nicolae a fost inlocuit de Krist Kindl  (Pruncul Sfant), de aceea, aici, Santa Klaus nu are origine religioasa, ci una pagana, dupa zeul germanic Thor, care conducea o caleasca trasa de doua capre pe nume Cracker (Spargatorul) si Cruncher (Rontaila).

Cea mai veche sarbatoare si cel dintai praznic imparatesc cu data fixa, in ordinea fireasca a vietii Mantuitorului, este sarbatoarea Nasterii Domnului, care se praznuieste in 25 decembrie din secolul III. In ritualul sarbatorilor de Craciun se recunosc cu usurinta reminiscente folclorice de ordin mitologic, dovedind o sinteza a tuturor solemnitatilor, costumelor,
superstitiilor si ritualurilor din cultul pagan al sarbatorilor de iarna consacrate cultului soarelui (zeul Mithra) si totodata cultului mortilor.  O data cu generalizarea sarbatorii individualizate a Nasterii Domnului   la 25   decembrie  in  Bisericile   din   tot  Imperiul Roman din a doua jumatate a secolului al IV-lea si in secolul al V-lea, prima mare sarbatoare bisericeasca a anului se muta de la 6 ianuarie la 25 decembrie, luand cu ea si atributele de An Nou, "Craciunul fiind socotit in popor drept An Nou - pana astazi, - avand unele  caractere  ce  amintesc in  chipul  cel  mai  evident de  "Kalendae Januariae".  Anul  Nou civil de  la  1   ianuarie  este  numit in  popor, pana astazi, Craciunul mic. La fixarea zilei de 25 decembrie ca data a sarbatoririi Craciunului a concurat desigur si faptul ca mai toate popoarele din antichitatea aveau unele sarbatori solare care cadeau in jurul solstitiului de iarna (22 decembrie). Intre acestea, cea mai cunoscuta este cultul lui Mithrea, zeul soarelui, ziua de 22 decembrie fiind introdusa oficial de imparatul Aurelian in anul 274 ca zi de nastere a zeului Soare "Invingator in contra frigului si intunericului". Opinia istoricilor este ca ziua de nastere a zeului Mithra a fost inlocuita cu ziua de nastere a Mantuitorului, care fusese numit de proroci "Soarele dreptatii" (Maleahi) "Rasaritul cel de sus" (Zaharia, Luca), "Lumina lumii", "Lumina spre descoperirea neamurilor" (Simion).

Pana la sfarsitul veacului al IV-lea, Nasterea Domnului era serbata in aceeasi zi cu Botezul Domnului, adica 6 ianuarie, prin argumentul biblic conform caruia Mantuitorul s-a botezat in aceeasi zi in care s-a nascut, obicei pe care l-a pastrat numai Biserica Armeana si astazi. S-au pastrat numeroase marturii cu privire la felul in care primii crestini au sarbatorit Nasterea Domnului. In ziua de Ajun se facea slujba pentru botezul catehumenilor, se citeau "Ceasurile mari", se "umbla" cu icoana Nasterii pe la casele credinciosilor pentru a le vesti maritul praznic de a doua zi. Ziua sarbatorii era zi de repaus chiar si pentru servitori si sclavi.
(Sursa: http://diverse.crestinortodox.ro)

ImageCum il sarbatoresc altii?
Craciunul este unul dintre evenimentele mari ale crestinatatii, un eveniment intampinat in cele mai diferite feluri. Casele sunt impodobite, in bucatarie se pregatesc cele mai alese bucate,  credinciosii  merg la biserica. Australienii isi petrec de cele mai multe ori Craciunul pe plaja. Incepand din 1937, in fiecare an, zeci de mii de oameni se aduna în Melbourne pentru a canta colindele preferate de Craciun. Chiar daca deja s-a lasat noaptea, mii de lumanari lumineaza cerul senin de vara. Australienii işi decoreaza casa cu o planta cu frunze rosietice numita "Christmas Bush" (Arborele de Craciun). Unul dintre obiceiurile specifice englezesti este mimatul. In Evul Mediu, oamenii se mascau si jucau  in diverse piese de Craciun. Unele dintre aceste piese mai sunt jucate si in zilele noastre in orase si sate. In Grecia baietii colinda din casa in casa, primind smochine uscate, migdale, nuci si dulciuri. Preotii merg din casa in casa stropind cu apa sfintita pentru a alunga spiritele rele care s-ar putea  ascunde in casele oamenilor.
Craciunul in Tara Sfanta este, de obicei, plin de pelerini veniti sa sarbatoreasca aici vestea nasterii  Domnului. In locul sfant, o stea aurie de pe podea marcheaza locul unde s-a nascut Iisus. Serviciile  religioase se fac in acelasi timp, dar in diferite parti ale bisericii si in limbi diferite. La pranz,  se mananca curcan piperat si aromat cu scortisoara si umplut cu orez, alune, nuci sau migdale. Spre deosebire de alte tari in care traditiile de Craciun sunt bine conturate, in SUA fiecare nou colonist a adus cu sine obiceiurile si traditiile poporului sau. In Alaska, o stea este dusa din casa  in casa si este urmarita de oamenii lui Irod, care incearcă sa ia steaua. In New Orleans, un taur urias  impodobit cu panglici legate de coarne este plimbat pe strazi. In Arizona, inca mai este pastrat ritualul mexican numit “Las Posadas”, ce presupune interpretarea Mariei şi a lui Iosif cautand un adapost la han.

Mos Craciun si strategia de markerting

In anul 1809, plecand de la legendele despre Sf. Nicolae, Mos Craciun s-a transformat dintr-un cardinal  intr-un spiridus vesel. Prima poveste despre acest sfant ce calatoreste intr-o caleasca si aduce cadouri copiilor apare in cartea comica a lui Washington Irving, "Istoria New York-ului". In anul 1821, Clement Clarke Moor – pastor american-, scrie pentru copiii sai povstitoare despre Mos Craciun. Odata cu aparitia cartii sale "O vizita a Sfantului Nicolae" (1823), a aparut si descrierea
noului Sfant Nicolae American: “un spiridus dolofan si vesel, care coboara pe hornul casei si zboara in sania lui trasa de opt reni” (bineinteles, este vorba despre  Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Comet, Cupid, Donder and Blitzen).

Influenta presei americane a inlocuit treptat atributiile morale ale Sfantului Nicolae cu caracterul generos al lui Santa Claus (Mos Craciun). In 1860, Thomas Nast, caricaturist pentru revista "Harper's Iliustratted Weekly" il deseneaza Santa Claus in tuinica rosie, cu garnitura de blana alba si incins cu  un brau lat de piele. De-a lungul anilor, infatisarea lui Santa Claus s-a tot schimbat, el fiind imbracat  in culori diverse ca: negru, verde sau albastru, avand cizme largi, pantaloni in dungi, sau vesta cu nasturi mari si stralucitori, cu sau fara blanita de vulpe. In 1885, tot Nats stabileste rezidenta oficiala a  lui Mos Craciun la Polul Nord, prin intermediul ilustratelor care se adresau copiilor. In anii imediat urmatori, scriitorul american George P. Webster preia aceasta idee si precizeaza ca fabrica de jucarii a lui Mos Craciun “este construita in gheata si
 omatul Polului Nord” In 1931, Imaginea definitiva a noului Santa Claus a devenit cunoscuta odata cu reclama creeata pentru compania Coca-Cola. Gratie talentului artistic al lui de Haddon Sundblum, Mos Craciun capata o statura umana, o statura impozanta cu o figura simpatica si un aer jovial.  Roba lunga si rosie este inlocuita cu pantaloni si tunica. Timp de 35 de ani (!!!), Coca-Cola a stimulat consumarea produsului sau si in plina  iarna, utilizand imaginea lui Maos Craciunbin presa scrisa si, evident, prin intermediul televiziunilor  din toata lumea.
(Surse:http://diverse.crestinortodox.ro/Despre_cuvantul_Craciun;
http://www.culture.gouv.fr/culture/noel;
 http://moldovanoastra.md)

Dupa ce am citit toate materialele pe care le-am gasit, nu mi-am dorit sa trag nici o concluzie. Stiu,  si...nu imi pasa! Imi pasa ca de Craciun miroase a cozonaci calzi, ca se aud pasii tuturor ai casei prin  casa, ca bradul isi clipoceste stralucirea care-i ii cheama pe cei ce vor veni: prieteni sau colindatori,  ca voi auzi iara (si voi crede) ca “Steaua sus rasare”... Ca un copil care asteapta sa isi deschida darul  de Craciun...

Cristina Popescu



Comentarii ()add
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner