Alternativa educationala Montessori Imprimare E-mail


Alternativa educaţională Montessori
- premisă a dezvoltării capacităţii de a învăţa pe tot parcursul vieţii




    Decizia de a urma un program de formare individuală a venit  de la sine după o atentă analiză a nevoii de formare. Accesarea bazei de date a A.N.P.C.D.E.F.P- L.L.P.- Comenius a avut drept urmare alegerea ca formare individuală a cursului „Child ecosystem - the ethological method of the man cub”, un curs de formare Comenius, organizat de Universitatea  din Florenţa, Italia - laboratoarele B.E.L.L., ce promovează metoda Montessori ca alternativă educaţională eficientă în creşterea şi educarea copiilor.
    Dar ce reprezintă metoda Montessori? Materiale de la curs şi apoi, după curs parcurgerea altor articole referitoare la metoda Montessori  au evidenţiat că aceasta porneşte de la următoarea afirmaţie: copilul vine pe lume echipat cu tot ceea ce are nevoie pentru a supraveţui iar rolul adultului este de a fi ghidul copilului în această aventură a cunoaşterii. Adultul trebuie să observe şi să înţeleagă copilul, să fie lângă el în mod empatic şi să îi permită să facă propriile sale alegeri. Maria Montessori vorbea despre conceptul de „minte absorbantă” a copilului, de programe genetice de învăţare care îi permit copilului, cu mijloace extrem de limitate şi într-un timp scurt, să poată să înveţe practic singur, să înţeleagă şi să vorbească limba maternă indiferent care ar fi aceea şi, indiferent dacă de acest lucru se ocupă adultul - ceea ce denotă că aceştia absorb aceste informaţii din mediul ambient.        

Maria Montessori demonstrează astfel că aceasta reprezintă o dovadă  a capacităţilor extraordinare de care dispune copilul pentru a învăţa să vorbească fără ca cineva să-i predea aceste deprinderi şi, tot astfel, poate să înveţe comportamentul, cultura, obiceiurile, scrisul, cititul, matematica într-un mod individual şi în ritm propriu. Copilul, în viziunea M. Montessori este „fiinţă divină, dar neînţeleasă”, iar despre educaţia acestora afirmă că ar trebui „să nu-i educăm pe copiii noştri pentru ziua de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari şi nimic nu ne permite să ştim cum va fi lumea lor. Atunci să-i învăţăm să se adapteze”.
    Tendinţele actuale ale reformelor din sistemul educaţional confirmă ideile Mariei Montessori şi le fac aplicabile în practică prin implementarea noului curriculum.
    Escaladarea în dezbateri despre standarde minimale, testări, evaluări şi reforme structurale  îndepărtează cadrul didactic de adevărata lui menire, tratând educaţia ca pe ceva ce trebuie transmis copiilor pe post de recipiente goale ce trebuie umplute cu noţiuni, capacităţi şi competenţe. Metoda Montessori demonstrează că, întoarcerea la scopul real al educaţiei reprezintă nu doar o alternativă dar este şi un mod de viaţă, un mod de a gândi despre natura inteligenţei oamenilor, un mod de a hrăni şi inspira creativitatea, curiozitatea, autocontrolul, stăpânirea de sine, imaginaţia, care trasformă educaţia copiilor în cea mai importantă menire a educatorului.   „Descoperirea comorilor care zac ascunse în universul psihic al primei copilării” (M. Montessori -  Minte absorbantă) transformă educaţia într-un ajutor dat vieţii.
  


 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
© 2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner