Cum arata o zi in clasa Step by Step Imprimare E-mail
Cititi si...
Educatia alternativa si Educatia traditionala

Educatia traditionala este conceputa ca o arta de-a conduce copilul spre asimilarea normelor societatii civilizate  prin reproducerea sistemului socio-cultural existent. Implicit, pedagogia traditionala considera ca la o anumita varsta copii vor trebui sa acumuleze o anume calitate si cantitate de cunostinte si sa poata asimila anumite comportamente.

Mai mult...



Dimineata copiii sosesc la scoala. Unul dintre invatatori ii primeste, copiii isi pregatesc tinuta confortabila (sau se si descalta, si incalta pantofi lejeri, ori ramân in ciorapi, clasa  fiind prevazuta cu mocheta). Sa nu va surprinda ca adesea copiii stau pe jos in spatiul comun, in cerc.
 Programului propriu zis incepe cu INTALNIREA DE DIMINEAtA care porneste cu prezentarea AGENDEI ZILEI. Ea reprezinta planificarea activitatilor zilei de azi. Au loc intrebari si precizari pâna când se constata ca planul de activitati a fost insusit si acceptat. Un alt moment este calendarul zilei de azi. Precizarea zilei, a datei, a evenimentelor sociale si personale legate de ziua de azi, inclusiv aspectul vremii, comentariile si intrebarile.
 
Urmeaza apoi MESAJUL ZILEI – un mesaj conceput de invatator pentru a introduce cunostintele sau deprinderile noi de  achizitionat si de prelucrat pe Centre de activitati. Mesajul da prilejul de introducere – de dorit interactiv – a notiunilor noi si reamintirea celor anterioare necesare introducerii celor noi, prin dirijarea intrebarilor si abilitatilor copiilor.

Un alt moment important este acela al NOUTAtILOR. Copii se inscriu, indeobste prin scrierea numelor lor pe sevaletul de prezentare, pentru a comunica celorlalti noutatile sau experientele personale deosebite. (De la ce i s-a intimplat ieri, la ce a visat, ori ce a citit nou, ce experiente de cunoastere ori emotionale a avut, orice este posibil). Noutatile sunt comunicate celorlalti din “Scaunul Autorului”, unde copilul va fi valorizat, dar va avea si responsabilitatea comunicarii, intrucât urmeaza intrebarile si comentariile colegilor.
 
Cand aceste lucruri au fost valorificate se trece la lucrul pe CENTRE DE ACTIVITATE. Pe masa fiecarui centru sunt scrise activitatile tematice specifice. Dupa alegerea centrelor de activitate, preferential, dar si prin implinirea unor reguli usor de inteles si de respectat, copiii isi citesc activitatile de urmat. Fiecare centru are pregatite pe masa sarcinile, specifice pentru scriere, citire, stiinte, arte, constructii sau matematica. Concepute de invatator pentru a exersa abilitatile de dobândit sau combinarea lor cu altele asimilate, sarcinile sunt progresive, astfel incât sa permita tuturor sa-si poata rezolva sarcinile in ritmul si la nivelul sau. Când invatatorii s-au convins ca sarcinile au fost intelese de catre toti copiii, ei devin colaboratori ai demersurilor de cunoastere ale fiecaruia. Dupa un timp, necesar celor mai multi sa implineasca o parte din sarcini (sa-si exerseze abilitatile specifice) se face o evaluare. Fiecare grup – si fiecare individ – prezinta in fata celorlalti rezolvarea sarcinilor la centrul respectiv.
Este un moment al EVALUARII – la care iau parte colegii, cu intrebari, sugestii, etc. dar si invatatorul. Lucrarile care s-au efectuat sunt afisate in clasa; câteva zile ele reprezinta prilej de comparatie si oglindire a demersurilor mintale, a deprinderilor si dexteritatilor achizitionate la acel moment.

Ulterior ele trec in MAPA CU LUCRARI a fiecarui copil, care se pastreaza in clasa si este la indemâna copilului sau parintelui. La un moment dat, dupa câteva rotatii si evaluari, se ia masa de prânz, dupa care continua lucrul pe centre de activitate. Activitatile tematice sunt legate de lumea inconjuratoare si pe cât posibil integrate.
(exemplu: la piata. Piata poate constitui obiectul unei vizite si observatii. Observarea poate fi subiect de povestire, orala sau scrisa, pretext de evaluare si masurare a cantitatilor, de cunoastere a schimbului, evaluarea si manipularea banilor, calcul aritmetic, constructii, reprezentare grafica sau modelaj. Interesul pe care il poate suscita este individual –unul vede florile, pe altul il intereseaza mecanismul cântaririi sau altul poate fi atras de cresterea legumelor  si asa mai departe.)

Centrele de activitate sunt folosite adecvat pentru a sustine interesul pentru rezolvarea unor activitati specifice (scriere, citire, intelegerea stiintifica, exprimarea prin mijloace artistice, etc.) si pentru dobândirea ori consolidarea de abilitati specifice.
Pe un adult trecut prin scoala traditionala il vor surprinde probabil unele lucruri, cum ar fi cererea de ajutor de la colegi la efectuarea sarcinilor. Lucrul in grup, copiatul chiar, nu este strict descurajat. Un copil care “copiaza” o tema libera de la colegul lui, o va face in stil propriu, isi va exersa  capacitatile proprii de lucru si va adauga desigur ceva personal. Interdictia copiatului sau a temei colective ar bloca mai mult tendinta copilului de-a descoperi tainele sarcinii. Colaborarea este cultivata in locul concurentei.
 (In cartile ilustrate pe care copiii dintr-o clasa Step by Step le-au facut, multi au rugat pe colegii mai iscusiti sau pe parinti sa-i ajute la ilustratii; majoritatea acestora au mentionat insa autorul desenelor, neâncercând sa ascunda. Un spirit de concurenta si individualism cultivat, cu copierea prohibita ar fi facut ca "fraudele” sa nu fi fost recunoscute. Pentru o rezolvare buna  a sarcinii copiii au  recurs la solutia colaborarii).


Datorita activitatii pe centre, colaborarii si nevoii de comunicare, in clasa Step by Step nu este si nici nu se cere o liniste “sa se auda musca”.  Este un zumzait usor, un zgomot de activitate continuu.

Egalitatea cu adultii, critica acestora in limitele civilizate este incurajata. (O invatatore povesteste cum la sfarsitul orelor un copil constata ca s-ia ratacit capacul de la stilou. invatatoarea ii indeamna pe colegi sa-l caute, ea insasi desfacând penarul copilului in cauza. In acest moment copilul, suparat, o atentioneaza ca ii cauta in penarul propriu, fara a-i fi cerut voie; regula morala discutata anterior. invatatoarea e usor derutata, dar se vede pusa in situatia de a-i cere iertare copilului, inainte de-a justifica graba sau neatentia privind gestului ei.)

S-ar putea sa vedeti copii ca scriu sau lucreaza pe jos, ori in diferite pozitii ciudate, care le sunt lor confortabile. Modul de lucru neortodox (scris, desenat) este admis, cu conditia de-a nu duce la vicii posturale.

S-ar putea sa observati ca exista lucrari expuse cu greseli, fara a fi corectate.  Ele au fost supuse discutiei, intrebarilor celor din jur, dar nu corectate imediat de catre invatator. Corectia trebuie sa apara intâi in mintea copilului si el va ajunge sa nu mai faca gresala, prin propriul efort de corectare.

Copiii cu diferente foarte mari de performanta, colaboreaza in sarcini, fara ca diferentele de ritm si stil individual sa perturbe achizitiile. Nu exista categorisiri si ierarhizari ale copiilor.
 


Comentarii ()add
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner