Cum motivez copilul sa citeasca? Imprimare E-mail


ImagePana un copil invata sa citeasca, are nevoie de mult exercitiu, astfel incat, el sa poata intelege literele ca simboluri, sa poata intelege ca in spatele unui simbol se afla un sunet si ca aceste suntele, legate intre ele, formeaza cuvinte.
In primii ani de viata, copilul  - prin mimetism – va invata sa reproduca forma literelor (atunci cand dezvoltarea sa fizica a ajuns sa ii permita) pe o foaie de hartie si va spune de multe ori ca ...isi scrie numele.

Ei trebuie mai intai sa invete ca fiecarui sunet ii corespunde o litera a alfabetului, ca uneori sunetele pot fi exprimate in grupuri de litere. Si mai trebuie sa fie ajutati sa vorbeasca corect, sa pronunte corect. De aceea, sunt putini copii care stiu (in mod real) sa scrie si sa citeasca mai devreme de 5 ani. Si sunt multi copii care se simt supusi unor teste nevalorizante pentru ei atunci cand trebuie sa citeasca sau sa scrie.

Cel mai important lucru care il face pe copil sa citeasca este…latura amuzanta a cititului. Multi dintre parinti sau bunici gresesc atunci cand ii dau copilului o carte sa citeasca, insa acestia nu sunt pregatiti sa o faca. Am intalnit parinti care impuneau copilului sa citeasca timp de 15 minute, carti care le-au fost recomandate (a se citi: impuse!) de istoria personala a bunicului sau a parintelui dupa principiul: ”Eu la varsta lui citeam…Jules Verne”. De multe ori uitam ca sunt copii carora le place sa citeasca carti cu zane sau roboti, cu masini sau cai si ii obligam sa citeasca ...curricula scolara, cu mult inainte de a ajunge la scoala. Multor copii le place sa citeasca carti despre copii care par reali si carti in care eroii pot fi chiar ei.
Ce trebuie sa facem totusi pentru copilul nostru sa deprinda placerea cititului? In primul rand, copii trebuie sa fie invatati cu tot ce inseamna cartea: in casa sa aveti carti, sa aveti obisnuinta de a rasfoi o carte seara, sa va vada citind, sa va auda vorbind despre carti cu placere, sa mergeti intr-o librarie si sa va petreceti acolo cateva minute explicandu-i cate ceva despre acele carti. Atunci cand intrati in librarie, sa nu uitati ca trebuie sa fiti pregatit sa achizitionati o carte, in cazul in care copilul se hotaraste sa aleaga una!

 

Cateva trucuri pentru a obisnui copilul sa citeasca
Sa facem jurnalul familiei. Utilizam un caiet in care notam evenimentele zilei, evenimente care ne-au bucurat sau care ne-au intristat. Fiecare membru al familiei va scrie in acest caiet si toti au dreptul sa-l citeasca. Seara, putem sa stam de vorba despre ce a fost scris in caiet si ne putem distra impreuna pe seama “boacanelor” zilnice!
Descoperiti un nou cuvant in fiecare zi. Un joc care il va face pe copil sa “scotoceasca” dupa cuvinte noi. Competitia care se naste intre el si noi trebuie sa fie egalizata. De aceea, putem san e propunem ca in aceasta saptamana sa stim cat mai multe flori sau animale. Sa le recunoastem in realitate (in piata sai in parcuri) sau in poze. Sa ne inchipuim ca fiecare cuvant nou este echivalentul unui punct. Fiecare punct “castigat” de fiecare membru al familiei, il trecem  intr-un table. La 7 puncte castigate, ne oferim o surpriza (o inghetata, o iesire la film...)



Sa scriem o scrisoare cuiva drag. In fiecare zi, scriem cateva raduri unui om drag: mama, tata, copilului nostru,...lui Mos Craciun. Fiecare scrisoare o punem intr-un dosar. In serile ploioase, ne hotaram sa nu deschidem televizorul ci ne asezam cu totii in pat, ne invelim bine si citim scrisorile. Fiecare dintre noi cate una.

Sa ne scriem povestea familiei. Fiecare membru al familiei scrie cateva fraze, una in continuarea celeilalte. Subiectele pot fii diverse si nimeni nu critica ce a scris cel de dinainte. Copilul trebuie sa aleaga subiectul povestii de luna aceasta. In acest fel, fiind optiunea sa, creste gradul de interes pentru povestea construita de noi toti.Sa ne povestim intamplarile zilei. In fiecare seara, inainte de culcare, atunci cand copilul s-a culcat, ii putem povesti ce am facut peste zi. Sau ii putem citi o parte dintr-o poveste. Cand plecam, lasam lumina aprinsa si cartea pe marginea patului.Copiilor le place sa adoarma ascultand vocea calda a parintelui. Dar ii place si sa incalce regulile. Ne putem preface ca tinem sa stinga lumina la o anumita ora...s-ar putea ca peste cateva minute, sa vedem lumina aprinsa pe sub usa camerei sale...Citim impreuna cartea de bucate atunci cand sunteti in bucatarie. Deoarece avem mainile ocupate, il rugatm sa ne ajute sa citim modul de preparare al felului respectiv de mancare. Si miza este importanta: o mancare buna. Dar si valorizarea este aproape instantanee, deoarece vom avea gija sa il laudam, caci nu am fi reusit sa gatim atat de bine fara el...
Cand urmarim un film la televizor, nu ii mai citim. Dar il intrebam din cand in cand ce a inteles.  Dupa film, ne petrecem cateva minute discutand despre subiectul. In acest fel, aveti ocazia sa evaluam si gradul sau de intelegere a subiectului filmului, dar putem sa observam si cursivitatea povestirii, nuantele, tonurile, ariile sale de interes.Ii lasam la indemana carti amuzante, cu poze mari si colorate si text mai putin. Daca il surprindem citindu-le, ne oprim putin din ceea ce facem si vorbim cu el despre ce ii place in cartea respectiva. Si cu prima iesire la cumparaturi, ne creem ocazia sa intram in librarie sa ii aratam cate carti sunt.

 Educator  Puericultor Popescu Cristina



Comentarii (0)add
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner