Despre limite, reguli si consecinte in disciplinarea copiilor Imprimare E-mail


Cum utilizăm consecinţele?
Prezenta regulilor ajuta la rezolvarea multora dintre problemele care apar în familie. Acestea chiar pot să dispară atunci când fiecare membru al familiei ştie exact ce se aşteaptă de la el.
Cu toate acestea, stabilirea şi aplicarea consecinţele sunt necesare pentru acele situaţii în care regulile sunt încălcate. Multe dintre consecinţele utilizate de părinţi când copiii erau mici (de exemplu „time out” = excluderea) nu sunt adecvate vârstei adolescenţei. Pe măsura ce copiii cresc, părinţii trebuie să se gândească la consecinţe adecvate etapei de dezvoltare în care se află copilul acum.
Mai jos este descrisă o propunere de consecinţă pe care părinţii o pot utiliza în situaţii de încălcare a regulilor.

Despre limite si reguliEliminarea privilegiilor
Presupune eliminarea unei activităţi sau a unui obiect pe care copilul îl valorizează.
Hrana, adăpostul şi iubirea vor fi întotdeauna oferite necondiţionat; aceste nevoi ale copiilor (nevoile primare, de securitate şi iubire) nu vor face niciodată obiectul negocierilor. Telefonul mobil este un privilegiu de care copilul se bucură, pentru că părintele plăteşte factura (el încetează să fie un privilegiu atunci când copilul plăteşte singur factura, situaţie în care nu-i va fi luat). Banii de buzunar reprezintă un alt privilegiu ce poate fi înlăturat.


În ce condiţii funcţionează consecinţele?

Blândeţe mai degrabă decât severitate
Atunci când utilizăm consecinţele, sunt excluse pedepsele fizice, ţipetele şi tonul ameninţător. Se recomandă folosirea unui ton blând mai degrabă decât sever, diminuându-se astfel riscul resentimentelor.

Termenele scurte sunt mai bune decât cele lungi



Consecinţele pe termen scurt sunt mai eficiente decât cele pe termen lung; atât părinţilor le este mai uşor să fie consecvenţi atunci când aplică consecinţe pe termen scurt, cât şi copiilor să le îndeplinească. Consecinţele pe termen lung cresc riscul apariţiei resentimentelor în relaţia părinte – copil. Se recomandă consecinţe care acoperămaxim câteva zile, în funcţie de comportamentul problematic.

Consecvenţa!
Consecvenţa este foarte importantă. Adultul trebuie să folosească cu consecvenţă consecinţele ori de câte ori apare un comportament neadecvat.

Controlul părinţilor
Orice consecinţă trebuie să fie în controlul părinţilor. Este ineficient să retragi banii de buzunar unui adolecent care lucrează şi îşi procură bani din alte surse.

„Imediat” este mai eficient decât „În viitor”
Consecinţa va fi utilizată imediat după apariţia comportamentului problematic. Cu trecerea timpului, părinţii uită să o folosească sau uită motivul pentru care ar trebui să o folosească. De asemenea, copilul nu face legătura între comportamentul problematic şi consecinţă şi pierde din vedere motivul pentru care acel comportament ar trebui schimbat.

Justificaţi folosirea consecinţei!
Ori de câte ori se foloseşte consecinţa, se oferă şi o explicaţie scurtă. De asemenea, dacă folosirea consecinţei decurge din încălcarea unei regului, acea regulă va fi verbalizată explicit.
Exemplu: „Andreea, regula spune că ne adresam unul altuia pe un ton politicos. Pentru că ai ridicat tonul în discuţia noastră, nu le vei suna diseară pe prietenele tale”.

Odată stabilită, consecinţa nu se negociază!
Se recomandă ignorarea tuturor încercărilor copilului de a-i face pe părinţi să se răzgândească cu privire la utilizarea consecinţei. Nu discutaţi corectitudinea consecinţei; odată ce aţi decis utilizarea ei, nu se mai negociază altceva.

Diana TUDOSE
Psiholog, Salvaţi Copiii România

 



Comentarii ()add
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner