DEVIANTA SCOLARA Imprimare E-mail


Image"Devianta scolara " desemneaza, in sens general, ansamblul comportamentelor care incalca sau transgreseaza normele si valorile scolare.

In literatura de specialitate se folosesc, cu semnificatii apropiate de cea a conceptului de "devianta scolara" - cu care nu se identifica insa-, o varietate de termeni: indisciplina, rezistenta scolara, delincventa juvenila, inadaptare scolara, tulburare de comportament. Indisciplina este un fenomen extrem de complex, ce permite diverse interpretari si explicatii; astfel, elevii sunt indisciplinati deoarece: cauta sa castige atentia adultului, sunt plictisiti, simt ca sunt tratati nedrept, nu au incredere in adult sau/si in ceilalti colegi, se simt umiliti de esecurile lor scolare, sunt tratati necorespunzator cu nivelul posibilitatilor lor si cu varsta, cauta sa dobandeasca putere si control asupra altora, vor sa dovedeasca ceva colegilor, se simt frustrati sau respinsi, se tem, au tulburari neurologice etc. In scoala, un act de indisciplina are loc cand conduita unui elev ii impiedica pe ceilalti sa participe la procesul de invatare sau perturba activitatea de predare a profesorului. Delincventa juvenila este un concept juridic, care desemneaza totalitatea conduitelor care incalca norma juridica si care apartin minorilor.Poate fi definita ca un comportament de incalcare a legilor din partea celor care, din cauza tineretii lor, nu sunt inca vazuti ca fiind pe deplin responsabili pentru actiunile lor. Majoritatea conduitelor de delincventa juvenila pot fi incadrate in patru mari categorii: furt, violenta pentru a obtine un avantaj material, incalcarea legilor de statut (abandon scolar, absenteism) si comportamentul de grup sau de banda receptat de ceilalti ca amenintator din cauza zgomotului si activitatilor fizice implicate.
Conceptul de "inadaptare" este marca perspectivei psihologice; copilul inadaptat e cel al carui comportament, indiferent de cauza, il impiedica sa beneficieze de experientele educationale si sociale obisnuite, atat in scoala, cat si acasa.Orice conduita de devianta scolara presupune implicit o forma de inadaptare. Este foarte dificil de stabilit o diferenta specifica intre cei doi termeni.Daca avem in vedere faptul ca indicatorulpredictiv cel mai puternic al adaptarii scolare este suuccesul scolar si ca exista unii elevi bine adaptati, dar care manifesta conduite deviante, atunci am fi inclinati sa credem ca "devianta scolara" are o acceptiune mult mai larga decat cea a conceptului de "inadaptare scolara".
Conceptul de "rezistenta scolara" este un concept specific abordarii socioculturale. Strategia reziatentei scolare consta in refuzul normelor si valorilor specifice culturFOii scolare; elevii le contesta deoarece sesizeaza ca valorile si actiunile scolii sunt incompatibile cu lumea in care traiesc ei.Scoala si cultura scolara sunt percepute in mare masura ca o forma de constrangere. in fata acestei constrangeri, elevii reactioneaza - rezista- in singurul mod pe care il cunosc: perturband activitatea educativa, absentand, evadand.
Preferinta pentru sintagma "problema de comportament", aparuta in anii "80 si generalizata in deceniul urmator promoveaza o noua viziune asupra conduitelor deviante ale copiilor, si anume indica o diminuare a incarcaturii psihopatologice a acestor conduite, sustinand convingerea ca locul in care conduita acestor copii se poate ameliora cel mai usor este scoala obisnuita.La nivelul definirii problemelor de comportament, se remarca trecerea de la o definitie obiectiva, normativa, de genul "incalcare a normelor si valorilor", in care accentul cade pe aspectele exterioere, care sunt considerate prioritare, la definitii de tip criteriologic in cazul carora reperele se refera la personalitatea elevului, la trebuintele acestuia.

DEVIANTA SCOLARA - UN FENOMEN "NORMAL"?

Abordarile psihologice si medicale interpreteaza devianta scolara ca pe un fenomen ce tine de patologic;violenta in scoala, indisciplina, chiulul sau actele de vandalism indica, din aceasta perspectiva, un substrat psihopatologic, deoarece, indiferent de cauza specifica, aceste forme de comportament difera fundamental de cele adoptate de majoritatea populatiei scolare.
in opozitie cu aceasta perspectiva, abordarea sociologica sustine ca devianta scolara este un fenomen normal; conduitele ce incalca normele scolare sunt inacceptabile, dar sunt forme normale de comportament, in sensul ca reprezinta incercari ale elevilor de a rezista/infrunta circumstantele scolare specifice in care se gasesc.

Daca acceptam devianta scolara ca pe un fenomen normal, atunci putem lua in considerare urmatoarele functii si semnificatii ale sale:
# reprezinta un mijloc de explorare a limitelor si libertatii; elevii pun frecvent la incercare profesorii pentru a vedea pana unde pot merge actiunile lor fara ca adultul sa riposteze;
# reprezinta un mijloc de exprimare a dificultatilor emotionale determinate de relatiile interpersonale din scoala sau din afara scolii; unii elevi recurg la conduite deviante pentru a riposta in conflictele cu parintii( adultii semnificativi din viata lor);
# indica, intre anumite limite, atitudinea fata de scoala a parintilor; exista si cazuri in care parintii incurajeaza elevii sa incalce normele/valorile scolare;
# semnaleaza o serie de disfunctii sau deficiente in activitatea scolii: calitatea slaba a predarii, climatul excesiv de autoritar sau de permisiv, lipsa de implicare si indiferenta profesorilor fata de evolutia comportamentala a elevilor, normele scolare anacronice, lipsa de pertinenta a continuturilor in raport cu trebuntele de invatare ale elevilor etc.;
# ofera elevilor care au experimentat esecul scolar posibilitatea de a accede la un status si la un prestigiu social;
# poate indica apartenenta elevilor la o "subcultura delincventa2, din scoala sau din afara ei.

PRINCIPALELE FORME DE MANIFESTARE A DEVIANTEI SCOLARE

Cele mai grave sau/si cele mai frecvente acte de devianta scolara sunt: fuga de la scoala, absenteismul, abandonul scolar, vandalismul, conduitele violente, toxicomania,copiatul si suicidul.
COPIATUL este o forma specifica de inselaciune, care incalca prima si, poate, cea mai importanta norma din Regulamentul scolar, care stipuleaza datoria elevilor de a-si insusi cunostintele si de a-si forma deprinderile prevazute in programele disciplinelor de invatamant. Ca forma specifica de nesinceritate fata de profesor, copiatul poate fi incadrat in categoria conduitelor agresive, deoarece aduce prejudiciu profesorului si, uneori, grupului-clasa. Principalii factori care intervin in situatiile de copiat sunt: deficiente de supreveghere, atitudinile permisive ale profesorilor, dar si stilul de a nota in functie de fidelitatea reproducerii cunostintelor; este cert ca profesorul care prefera sa dea sistematic elevilor subiecte de evaluare scrisa care cer memorarea-reproducerea cunostintelor se va confrunta mai frecvent cu toate formele de copiat comparativ cu cel care propune subiecte ce solicita elevii sa interpreteze/sintetizeze/creeze cunostinte.

Cei care copiaza nu sunt intotdeauna sau nu sunt in mod necesar elevi cu rezultate scolare slabe; e adevarat ca elevii slabi, care au acumulat multe lacune in sistemul de cunostinte, care nu mai pot realiza o invatare constienta, prezinta o probabilitate mai mare de a apela la aceasta solutie - copiatul. Acesti elevi nu sunt sustinuti motivational de curiozitate sau interesul pentru un domeniu, ci sunt interesati doar de obtinerea unei note de trecere, pentru a evita conflictul cu scoala si cu familia. insa si elevii cu rezultate scolare bune copiaza uneori, in situatii precum:
# parintii obliga copilul sa obtina note maxime la toate disciplinele de invatamant;
# elevii sunt nesiguri in legatura cu intelegerea corecta si profunda a cunostintelor;
# elevii stiu ca nota maxima depinde de reproducerea fidela a cunostintelor;
# elevii doresc sa ajunga sau sa ramana in fruntea ierarhiei clasei la invatatura.


 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner