Educatia alternativa si Educatia traditionala Imprimare E-mail


Educatia traditionala este conceputa ca o arta de-a conduce copilul spre asimilarea normelor societatii civilizate  prin reproducerea sistemului socio-cultural existent. Implicit, pedagogia traditionala considera ca la o anumita varsta copii vor trebui sa acumuleze o anume calitate si cantitate de cunostinte si sa poata asimila anumite comportamente.
In acest sistem copilul invata prin reproducerea modelului dat. Educatia este generalizatoare, egalizatoare, dupa un model, care nu este intotdeauna inteles de catre copil cu toate ca este probat si acceptat de catre adulti. Performanta rezultata se evalueaza, prin notare. Astfel nota prin judecata de valoare asociata devine "vina" sau "merit" ale copilului.

In sens modern, educatia se bazeaza pe achizitiile psihologiei dezvoltarii copilului si vizeaza cultivarea tuturor calitatilor potentiale ale acestuia. Cercetarile contemporane privind dezvoltarea ne spun ca persoane diferite se dezvolta in ritmuri diferite si ca exista perioade critice individualizate de dezvoltare.

Copilul invata prin descoperire in interactiunea sa cu mediul. Interactiunea cu mediul si motivatia explorarii este cultivata de pedagog. Metodele si mijloacele de explorare si cunoastere ale copilului sunt individuale, adesea neasteptate, originale. Educatia este individualizata, copilul merge spre cunoasterea lumii inconjuratoare si identificarea comportamentelor utile, pe cai personale. Performanta intr-un domeniu de dezvoltare este in acest caz, de comparat doar cu celelalte aspecte ale dezvoltarii copilului si cu propria performanta sau abilitate anterioara, nu cu un standard extern.  Comparatia cu el insusi in performantele anterioare o face atat copilul cat si pedagogul, aceasta fiind una din motivatiile descoperirii si progresului individual. In plus copilul descopera efectele si mijloacele colaborarii si negocierii cu semenii in locul unei competitii pe criterii standard impuse de adulti.

Daca invatamântul traditional a fost cea mai adecvata forma de educatie pentru o societate statica, in care functiile (meseriile, profesiile, calificarile) aveau o structura de cunostinte si abilitati dinainte cunoscuta, s-a afirmat ca pentru epoca post-industriala a secolului XXI circa 75% din meserii (profesii) ar fi inca necunoscute si trebuiesc a fi inventate. Un invatamânt in care se pune accent pe rezultate ale achizitiei si pe reproducerea unor abilitati dinainte cunoscute, prin metode dinainte stabilite, care creeaza ierarhii, va trebui sa fie modificat inspre unul care sa dezvolte oameni care vor putea sa invete toata viata, sa poata inventa si colabora pentru a se realiza in aceste profesii viitoare.

Raspunsuri la intrebari frecvent puse de parinti:


Un copil dintr-o clasa Step by Step invata altceva decât intr-una obisnuita ?

Programa  scolara (curriculum scolar) pentru ciclul elementar (clasa    1-4) este aceeasi cu cea din invatamântul traditional. Aceasta inseamna ca deprinderile si cunostintele programate a fi asimilate pe parcursul acestor 4 ani sunt aceleasi ca si pentru invatamântul traditional (deprinderi de limba si limbaj, scrisul, cititul, deprinderi de masurare, cele 4 operatii aritmetice, deprinderi artistice de desen, pictura, modelaj, muzica, cunostinte despre natura, dezvoltare fizica, educatie moral-civica). Deprinderi optionale, precum limbi straine se invata in functie de posibilitatile scolii sau ale parintilor. Diferenta consta in metoda de formare a acestora care deriva din principiile Step by Step.

Un copil care a fost in Step by Step se poate adapta intr-o clasa obisnuita?


Experienta ne arata ca da. Capacitatea de adaptare dobandita in cadrul unei clase Step by Step il va ajuta pe copil sa depaseasca si rigorile invatamântului traditional. Cât priveste asimilarile de cunostinte teoretice, ele sunt similare cu cele din scoala traditionala.

Se poate continua metoda in gimnaziu ?

Multi parinti care au avut copiii in clase Step by Step si-au exprimat dorinta de-a continua acest sistem in ciclul gimnazial. Experimental, se aplica unele principii Step by Step pentru ciclul gimazial incepând din anul scolar 1999-2000. Desigur ca stadiul de dezvoltare superior al copiilor si curriculum-ul scolar al gimmnaziului (tipul de cunostinte si abilitati programate a fi asimilate) fac ca anumite caracteristici ale clasei sa fie modificate. Individualizarea si lucrul in colaborare ramân ca principii de lucru. In locul Centrelor de activitate intervin Proiectele tematice, integrate, pluridisciplinare, iar in locul prezentarilor de sarcini – prezentarile de proiect si dezbaterile. Studiul individual se va pronunta si – in spiritul vârstei – se vor introduce situatii de competitie intre grupuri sau interindividual, fara a se neglija cultivarea spiritului de colaborare, esential in sistemul Step by Step. Colaborarea profesorilor de specialitati in spiritul si atmosfera de invatare Step by Step, organizarea materialului in acest spirit sunt in faza de experiment.  Desigur, participarea parintilor ramâne ca principiu, dar sarcinile familiei in educatie se schimba in conformitate cu vârsta copiilor si cu necesitatile specifice ale dezvoltarii la aceasta vârsta.

De ce nu este incurajata concurenta in Step by Step?

Pâna la 12 – 14 ani functiile de cunoastere si procesele emotionale ale copiilor nu sunt complet dezvoltate, mature. Individualizarea prin motivare pozitiva si invatarea colaborarii in lucrul pe centrele de activitate ajuta la formarea si maturizarea acestor functii. La aceste vârste copilul nu e inca apt sa inteleaga si sa suporte competitia fara urmari negative. Concurenta apare si in comparatiile produse de evaluare in clasele Step by Step, dar numai in masura in care copilul o poate accepta sau “digera” el insusi.  De aceea Step by Step  nu creeaza explicit situatii de competitie.
  


Comentarii (3)add
educatia online o forma a educatiei alternative : Larisa_s
consider ca este primordiala educatia continua cu care ar trebui sa ne obisnuim copiii inca din primele clase. Astfel eu mi-am invatat baietelul sa utilizeze in mod constructiv internetul abonandul la un site pe care poate face probleme la matematica suplimetare.Este foarte incantat si vad ca acorda o importanta mult mai mare invataturii.
...
motivarea copiilor : MarianaP
interesant comentariul doamnei Lasisa_s. Sunt deacord cu dansa si mi-ar placea sa stiu care este acel site ce il motiveaza pe acest baietel sa lucreze mai mult la matematica. Am observat ca fetita mea este pasionata de matematica si iar prinde bine exercitii in plus.

multumesc!
...
IRSCA Gifted Education : ClaudiuP
exista o initiativa foarte faina in Romania. IRSCA sprijina dezvoltarea copiilor cu potential inalt. de la muzica si arte pana la management si leadership.

va recomand sa cititi mai multe pe http://supradotati.ro/misiunea.php



"Prin gifted education se respecta natura divina a omului si nu omul-marfa, omul de consum. Noi promovam omul creator, omul capabil sa-si dezvolte potentialele.", Florian Colceag, Presedinte IRSCA Gifted Education
...
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 

 

 

newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner