LOCUL DE STUDIU Imprimare E-mail


Atunci cand copilul devine elev, are nevoie de un spatiu de studiu. Altfel spus, un loc bine definit in care sa se poata desfasura ca elev: sa poata sa isi faca temele linistit, sa poata sa isi aseze cartile, caietele…astfel incat sa nu deranjeze (si sa nu fie deranjat!) fluxul zilnic al casei sau cel rutinar al camerei respective. In masura in care este posibil, este de preferat ca acesta sa fie in camera copilului (sau a copiilor). Nu in bucatarie, nu in sufragerie.

ImagePentru a vorbi despre o disciplina a studiului in comparatie cu celelalte activitati zilnice ale copilului, trebuie sa delimitam putin si spatiul fizic. Ideal ar fi ca un copil sa aiba propriul birou /masa la care sa isi poata face temele. Nu vorbesc despre cititul unei carti inainte de culcare, ci despre teme, lectii.  Si despre cum este posibil ca spatial fizic sa il ajute pe copil sa isi dea un cadru organizat care sa il poata determina sa faca diferenta dintre momentele de relaxare si cele de studiu.  Toate acestea il vor ajuta in foarte mare masura sa castige timp…si placere pentru a invata.

Intai de toate, este important biroul si scaunul pe care acesta sade in timp ce lucreaza. O masa cu doua sertare este suficienta pentru a deveni un birou in toata regula pentru copil. Daca nu ne putem permite un atfel de birou, putem improviza: pe o masa simpla, putem pune cateva cutii-rafturi de plastic (se gasesc in orice librarie) si care puse una peste alta pot da senzatia de rafturi in care copilul isi poate tine caietele, cartile, maculatoarele…O simpla cutie de suc poate deveni un frumos suport pentru creioane, pixuri…in functi ede imaginatia fiecaruia. Masa trebuie sa fie suficient de inalta, astfel incat picioarele copilului sa poate intra sub ea. Acest lucru inseamna ca este necesar ca si scaunul sa fie pe masura acesteia. Este de preferat sa existe un scaun cu spatar, copilul sa poata sta comod (darn u prea…!) atunci cand scrie sau citeste. Bun, avem masa-birou si scaunul! Unde le asezam? De preferat sa fie pozitionate astfel incat copilul sa aiba cat mai mult timp posibil acces la lumina naturala: as spune in dreptul geamului. Deasupra biroului poate exista un aplice sau pe birou o veioza mai inalta, astfel incat lumina sa cada perpendicular pe carte si caiet si sa nu fie deranjanta pentru ochii copilului (100w, nu 40!).
Ce nu ar trebui sa stea pe biroul copilului? Am fost tentata sa spun ca nu ar trebui a fie calculatorul! Nu stiu de ce, poate pentru ca la calculator copilul se joaca cel mai adesea. Sau pentru ca acest calculator este destinat, in general, utilizarii de catre mai multi membrii ai familiei. Deci, masa-birou de studiu va fi transformata in locul prin care se perinda o groaza de lume sau la care copilul sta pentru a se juca. Pe de alta parte insa, pe masura ce copilul este mai mare, este posibil sa fie nevoit sa utilizeze calculatorul pentru elaborarea temelor: esee, referate…Si atunci, ma gandesc ca in cazul in care masa-birou este suficient de incapatoare, calculatorul poate fi asezat pe aceasta.

Numai ca trebuie stabilite cateva reguli impreuna cu copilul si cu ceilalti membri ai familiei: cand si cum ne jucam la calculator, ce se intampla atunci cand ne jucam la calculator, daca are dreptu cineva sa umble in lucrurile de pe masa-birou in timp ce se joaca/lucreaza la calculator. Ati citit bine: daca are dreptul! Cand am vorbit despre spatiul de studiu al copilului, am vorbit si despre intimidate, despre un cadru organizat de catre el. De pe acum copilul invata sa fie ordonat si sa isi doreasca sa ii fie pastrat/respectat modul in care vede si simte el ca trebuie sa se organizeze. Interventia constanta din partea celor din jurul sau in modul sau de “a fi ordonat” il fac pe acesta sa abandoneze si sa ii lase pe altii sa ii faca ordine sau sa nu aiba incredere ca ii sunt repectate optiunile si intimitatea. Ce s-ar intampla daca dumneavoastra cand va duceti la locul dumneavoastra de lucru va gasiti lucrurile personale puse in alta ordine decat cea pe care ati stabilit-o? V-ati mai duce cu placere acolo? Sau, va mai simtiti respectati cand constatati ca s-a umblat prin acele lucruri?

Ce facem daca avem doi copii si avem posibilitatea unei singure mese-birou? Intai de toate trebuie sa ii ajutam putin. Probabi ca este vorba de o camera pe care copiii o impart de mai mult timp impreuna, deci sunt obisnuiti cu ideea “raftul tau din dulap”. Aceeasi poate fi situatia si in cazul biroului: fie ca sunt rafturi ale biroului, fie ca sunt rafuri de plastic de pe masa, fratii trebuie sa fie atrasi intr-un joc simbolic: rafturile din stanga sunt ale tale sau rafturile rosii sunt ale tale…Regulile sunt – in principiu, aceleasi- : cine lucrat la birou face ordine dupa el, nu se deranjeaza lucrurile celuilalt…Da, dar ramane programul! Trebuie sa ii ajutam sa isi faca un program zilnic, in functie si de programul scolar, astfel incat fiecare sa poata avea acces la acel birou. Chiar daca programul liber se suprapune (amandoi invata dimineata, deci au dupa amiaza si seara libere, de ex), este de preferat sa stabilim impreuna de cat timp au nevoie zilnic pentru a-si face temele, care sunt materiile la care au nevoie (fiecare dintre ei) de mai multa concentrare (sau ajutor!), astfel incat fiecare sa se poata bucura si de timpi egali de relaxare, odihna. In cazul fratilor, in general, aceste reguli devin o rutina si, in timp, nu mai este nevoie de interventia noastra in a-i ajuta sa isi gestioneze neintelegerile referitoare la spatiul de studiu.


Cristina Popescu
 




Taguri:  loc de studiu unde invata copilul invatat cum amenajam camera de invatat biroul copilului
Comentarii ()add
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner