Principiile educatiei alternative Imprimare E-mail
Cititi si...
Cum arata o zi in clasa Step by Step

Dimineata copiii sosesc la scoala. Unul dintre invatatori ii primeste, copiii isi pregatesc tinuta confortabila (sau se si descalta, si incalta pantofi lejeri, ori ramân in ciorapi, clasa  fiind prevazuta cu mocheta). Sa nu va surprinda ca adesea copiii stau pe jos in spatiul comun, in cerc.

Mai mult...



Practici de educatie care iau in considerare copilului ca intreg.

in locul unei relatii inegale educator - copil, alternativa Step by Step considera copilul ca pe o persoana demna de respect, unica, si cauta sa-i asigure o continuitate individuala in dezvoltare, precum si practici de dezvoltare adecvate, specifice lui. Cooperarea si colaborarea au drept scop verificarea demersurilor si experientelor individuale de descoperire a lumii si valorizarea lor.
Step by Step cauta sa se asigure ca orice copil achizitioneaza si dezvolta aptitudini fizice, cognitive, emotionale, etico-morale, artistice, teoretice, sociale si practice pentru a participa la o societate democratica, deschisa.
Procesul de invatamant  este centrat pe copil, educatia este individualizata


Predarea este orientata in functie de necesitatile copilului. Invatarea se produce prin descoperire individuala, acceptandu-se si incurajandu-se moduri personale de-a inainta in formarea deprinderilor si in cunoastere (exemple: scrisul cu mana stanga, moduri individuale de exprimare si cunoastere, incurajarea experimentelor de descoperire, etc.)



 Invatarea se face in ritmul propriu al copilului. Comparand sistemul de lucru traditional cu productia pe o banda rulanta, fiecare copil este obligat sa lucreze in viteza impusa de banda. Ea poate corespunde vitezei de lucru a unora, dar poate fi prea rapida pentru unii, ori prea lenta si plictisitoare pentru altii, mai iuti. In plus, fiecare din executanti va trebui sa faca doar o actiune limitata si standardizata, neputand inventa, invata sau intelege in stil propriu. Cand e vorba de viteza de dezvoltare a copiilor este esentiala respectarea stadiului individual al dezvoltarii fiecarui copil al atentiei de care e capabil fiecare copil pentru achizitia corecta, si intelegerea completa a sarcinilor si a modalitatilor de rezolvare a lor. In alternativa Step by Step individualizarea este facilitata si de organizarea clasei pe centre de activitate. Step by Step il incurajeaza pe copil sa invete a invata, si a intelege. In caz contrar cei mai multi copii vor renunta sa inteleaga o actiune impusa, acceptand doar sa o reproduca.


Invatarea este organizata pe Centre de activitate


Organizarea clasei Step by Step este un element esential in individualizarea educatiei. Aici copiii invata in Centre de activitate.
Acestea sunt zone delimitate ale clasei, dotate cu material didactic specific unei activitati, in care un numar mic de copii se confrunta, individual sau in grup, cu sarcini adecvate nivelului lor de dezvoltare. O clasa  contine obligatoriu: un Centru de citire, un Centru de scriere, un Centru de stiinta, un Centru de matematica, un Centru de arta si un Centru de constructii.  Centre facultative pot fi imaginate de invatator.

Ce aduce aceasta organizare ? In primul rand educatorul nu mai sta fata in fata cu copilul - pozitie de confruntare, inegala, ci umar la umar - pozitie de colaborare, egala, in care educatorul,  sugereaza, si intareste motivatia pozitiva de descoperire a copilului, consolidandu-i demersul mintal propriu. In plus, in Centrele de activitate se realizeaza colaborarea si comunicarea cu colegii in realizarea unor sarcini comune, samanta lucrului in proiecte colective de mai tarziu.
Daca procesele individualizate se desfasoara pe Centre de activitate impartasirea si confruntarea nu lipsesc. Exista in clase un spatiu de intalnire, pentru comunicare in grup, fara spatii sau banci rigide, aranjare care faciliteaza coeziunea membrilor grupului. Aici e locul impartasirii experientelor, al planificarii activitatilor la inceputul zilei, al evaluarii sarcinilor, al concluziilor si al stabilirii in comun a regulilor si responsabilitatilor. Exista aici un “Scaun al Autorului” pe care fiecare copil devine personajul principal, locul de unde isi prezinta ideile, rezultatele si se supune confruntarii cu ceilalti, observatiilor si sugestiilor lor critice.
 


Comentarii ()add
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner