Rolul jocului in viata copilului Imprimare E-mail


ImageUnul din specialistii care si-a inchinat profesia observarii si studierii copiilor mici afirma ca “totul este joc pana la 6 ani”, l-am citat pe Fitzugh Doddson.

Jocul este activitatea spontana si voluntara, care nu este obligatorie, motivatia este intrinseca si nu serveste niciunui obiectiv. Aceasta este o definitie din perspectiva adultului. Sa vedem ce inseamna, insa, jocul pentru copilul mic si daca Doddson are dreptate.

Jocul este activitatea esentiala a copilului, tot ce intreprinde copilul mic este inclus in joc. Jocul este activitatea in care copilul se angajeaza cu placere si bucurie nemasurata, iar daca il privim, vedem cum  copilul arata serios si devotat actiunii pe care o desfasoara. Jocul este realitatea proprie numai pentru copil, in care este implicat total si din care este scos cu dificultate. Amintiti-va cand va chemati copilul si  este in timpul jocului, cand nu numai ca nu raspunde, dar nu simte nici foamea, nici setea si uneori nici urgentele mictionale, olita! Copilul se joaca din primele clipe de viata, numai ca acest joc diferea de varsta si de dezvoltarea a copilului.

Clasificarile jocului sunt diferite in functie de criteriul stabilit. Astfel, vom vedea stadialitatea  jocului din perspectiva urmatoarelor citerii: socializare,  cunoastere si a simbolizare. Socializarea  exprima  gradul in care copilul se relationeaza cu ceilalti copii.

Jocul solitar este specific bebelusului si copilului pana in jur de 30 de luni.
Copilul desfasoara activitati cu obiecte, jucarii, imita singur fara a imparti actiunile cu ceilalti copii din jur.Copilasul loveste clopotelul,impinge si trage masinita, suprapune cuburi,rasfoieste cartea.


Jocul paralel: in care doi copii se joaca unul langa altul si din cand in cand se privesc.In parc este usor de vazut cum la groapa cu nisip fiecare copil isi umple galetusa cu nisip,preocupat numai de ce face el.


Jocul asociativ
: copii stau tot unul langa altul  dar de multe ori se imita unul pe celalt. Din aceasta activitate de  imitatie se isca uneori conflicte. Cunoastem cum copilasul isi vede tovarasul de langa el jucandu-se cu o jucarie si isi doreste sa faca si el tot atunci acelasi lucru, cu aceeasi jucarie ca si colegul lui,si gata conflictul s-a declansat.


Joculcooperativ: copii isi propun o tinta si isi fixeaza o regula de care tin seama pentru atingerea tintei.Regula prima este fiecare la randul sau.Arunca migea si dupa accea o arunca si colegul meu,dupa 36 luni acest tip de joc este primordial in viata copilului.Impartind si asteptad,amanand un impuls se antreneaza pentru a-si forma autocontrolul.


Din perspectiva cunoasterii
jocul este:

Jocul functional: copilul asociaza un obiectul cu functia pe care obiectul o are.Ia telefonul si il pune la ureche sa.In acest fel invata sensul lucrurilor din jur si intelege semnificatia acestora.


Jocul de constructii: in care copilul suprapune cuburi, aranjeaza formele ,executa o constructie pe care o si denumeste – ‘iata am facut un pod”!


Jocul dramatic: in care unul sau mai multi copii se joaca ceva imaginar sau pretind – mergem la cumparaturi,de exemplu.


 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner