COPILUL MA INTREABA CE SUNT BANII Imprimare E-mail
Va recomandam
CUM SA-I INVATAM PE COPII VALOAREA BANILOR

Una dintre intrebarile pe care si le pun parintii de astazi este cum sa-si invete copiii sa inteleaga valoarea banilor si masura pretentiilor lor fata de parinti.
Prietenii copilului dumneavoastra primesc tot ceea ce-si doresc si in consecinta si el asteapta acelasi lucru. Chiar asa? Nu sunteti un parinte bun pentru ca nu-i oferiti totul? Sau sunteti un parinte rau pentru ca, dimpotriva, ii dati tot ceea ce pretinde?

Mai mult...



Astazi, copiii au devenit o « piata » interesanta. Sunt un « targhet », « public tinta », « trend ». Publicitatea, marketingul, emisiunile de televiziune, vin sa stimuleze dorinta « de consum » a copiilor. Cum trebuie sa reactionam ca parinti pentru a preveni instalarea obisnuintei de a cheltui ? Sau de a reactiona in sensul consumului imediat al unui produs care este « in voga » ?
valoarea banilorIn primul rand, trebuie sa recunoastem ca « banul » are o functie educativa pentru copil. Este un simbol care ascunde semnificatii matematice, relationare si de recunoastere a unor valori. Banii se numara, fiecare obiect are o valoare, poti cumpara ceva anume doar daca ai bani si ai bani doar in anumite conditii.

Copilul inmagazineaza de foarte devreme informatii despre bani, insa are nevoie sa fie ajutat sa si le structureze. El ne insoteste la piata, vede cum dam o hartie pentru a obtine bananele care ii plac lui foarte mult. Nu intelege inca ce semnifica cifra si nici suma in raport cu gestionarea bugetului familiei. El stie ca mama si tata au bani, dar nu stie ce trebuie sa faca ei pentru a avea bani. Cand a inteles mecanismul schimbului bani-produs, nu-l poate pune in raport cu toate nevoile pe care le are familia si cu toate dorintele sale.

Pentru a-i permite copilului sa capete o atitudine responsabila in raport cu banii,  trebuie sa ii dam ocazia sa-si gestioneze, sa economiseasca, sa aleaga pe ce sa cheltuie, ce se intampla daca face alegeri gresite...  Pentru inceput, copiii joaca in fel si chip simbolul banului: frunzele pot inlocui bacnotele, pietricelele pot fi monede in jocul lor “de-a magazinul”. Este primul joc in care ei pot sa exerseze schimbul economic. Mai tarziu putin, frunzele i-au forma unor bacnote de hartie, in diverse jocuri. Incepe sa inteleaga ca pentru a avea bani, trebuie sa munceasca intr-un fel, chiar daca toate acestea se intampla in joaca.

In viata noastra de copil exista numeroase ocazii sa strangem bani: ne viziteaza bunicii si ne lasa 10.000 “pentru suc”, mergem sa colindam, avem bani de buzunar, avem alocatie...Oare avem si o pusculita? Porusorul de ceramica sau plastic, scticla cu monede, deja au un parfum ce ne aduce aminte de copilaria in care ne numaram economiile pentru mingea de fotbal, pentru rotile sau pentru bicicleta. Atunci cand strangem bani, de indata ce am inteles ca sunt economiile noastre si ii putem cheltui cum vrem noi, incepem sa avem un sentiment concret de autonomie. De aceea, este bine sa-l obisnuim sa ii dam saptamanal un mic buget, pentru cheltuielile sale. O suma pe care o poate gestiona singur, in functie de nevoile sale. Aceasta suma nu trebuie sa fie mare, insa sa fie suficienta astfel incat copilul sa poata sa isi cumpere un caiet, un creion, un suc...sau sa poata fi economisita.

 “Bine-bine! Dar cat ii dam?”. Nu este o intrebare cu un raspuns simplu. Este o decizie care se ia prin negociere si se tine cont de bugetul familiei si de cheltuielile ei, de varsta copilului si nevoile lui, de numarul de copii pe care ii aveti...Important este sa nu ii dati mai multi bani decat are nevoie ! Este absolut vital pentru modul in care va invata sa-si gestioneze banii, sa isi ajusteze expectatiile, sa stie sa faca un raport corect intre nevoile sale, munca prestata si remuneratiile primite. Atunci cand decideti cati bani de buzunar ii dati copilului, este util sa poata intelege de unde vin acesti bani si cum se regasesc ei in restul cheltuielilor familiei: venitul familiei este atat, din care pentru costurile casei platim atat, transportul ne costa atat, ne mai raman atat. Multi parinti se feresc sa faca aceste calcule pe motiv ca acestea sunt “probleme pentru oameni mari”. Dar ele risca sa devina probleme pentru copii.

Nu uitati ca am inceput articolul vorbind despre piata, despre trenduri...In aceste conditii, este usor sa te lasi sedus de o pereche de blugi sau de o pereche de pantofi sport. Aveti idee cati adolescenti asteapta din partea parintilor sa le cumpere telefoane mobile “super cool” si sa le plateasca facturile, doar pentru simplu fapt ca...asa se poarta? Ce putem face? Pai...sa zicem (doar, sa zicem!) ca ii este necesar telefonul! Unul normal, simplu. Cu abonament sau cartela. Ce anume alegem sa platim noi si ce anume alegem sa plateasca el? Telefonul poate nu il va putea plati singur, dar cartela sau abonamentul – da! Deja invata sa isi gestioneze singur banii. Si daca factura de la telefon este mai mare decat suma pe care o are? Nu ati stabilit impreuna care este suma destinata banilor de buzunar? Daca da (ceea ce ar fi ideal!), platiti dumneavoastra factura si ii comunicati ca nu va primi banii de buzunar pana atunci cand se “va achita” de datoria pe care o are la dumneavoastra. Trebuie sa stie ca are obligatia sa returneze o datorie si ca trebuie sa incerce sa isi gestioneze cu mai mare acuratete obiceiurile si nevoile.

Cristina Popescu



Taguri:  Ce sunt banii cum invatam pe copii valoarea banilor
Comentarii ()add
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner