Separare treptata Imprimare E-mail


ImageAr fi util sa incepeti sa obisnuiti copilul cu ideea cresa sau cu o persoana care lucreaza acolo. Persoana care este cunoscuta copilului poate deveni un pilon principal pentru copil in procesul de adaptare a acestuia in noul mediu. Poate fi chiar educatoarea care va lucra la grupa in care este inscris copilul. Acest profesionist trebuie sa utilizeaze toate mijloacele (metode, tehnici, spatiu) necesare pentru ca un copil sa se dezvolte intr-o maniera armonioasa, in absenta parintilor sai.
Rolul sau ar fi sa asigure copilului un "sentiment continuu de existenta" (Winnicot), baza a dezvoltarii copilului. Sa incerce sa atenueze sentimentul de anxietate datorat mediului necunoscut, la venirea sa in cresa / gradinita. Pentru aceasta, copilul are nevoie de o perioada de adaptare (de obisnuire). Daca aceasta perioada se deruleaza treptat, daca parintele are acordul educatorului sa stea alaturi de copilul sau 10, 20 de minute, sa se separe treptat de acesta, copilul sa il poata repera pe educator ca fiind "prietenul" parintelui (deci, persoana de incredere), va permite:

    * copilului sa faca cunostinta cu noul mediu, persoanele necunoscute (copii si adulti), noile obiceiuri / reguli, in prezenta unei persoane cunoscute (parintele sau).
    * educatorului sa cunoasca parintii, obiceiurile si modul sau de viata, pentru a le folosi pentru asigurarea sentimentului de continuitate intre cele doua spatii de viata - domiciliu si cresa.

Copilul are nevoie sa cunoasca educatorul inainte de petrece mai mult timp in compania acestuia deoarece demersul educativ (formal sau informal) presupune schimb si comunicare. Dar si educatorul are nevoie de aceasta perioada de "tatonare", intrucat trebuie sa invete sa inteleaga /sa decodifice semnalele emise de copil pentru a-i raspunde cat mai adecvat. De aceea, parintele trebuie sa ii comunice educatorului toate datele pe care le considera importante: obiceiuri alimentare, obiceiuri legate de somn, probleme de sanatate (potential alergogen, tratamente permanente sau temporare)

Acest demers de separare treptata de parinti, ii permite copilului sa dezvolte o relatie de schimb in cadrul interactiunii cu educatorul, in care fiecare este emitator sau receptor. Se instaleaza un atasament reciproc, care nu este identic cu cel stabilit cu parintii, insa face referiri la modelul de relatie al copilului cu parintii sai. Pentru ca educatorul sa se poata face inteles copilului trebuie sa cunoasca si modul in care copilul isi manifesta emotiile: cand plange, cum se linisteste, ce anume ii provoaca placere, cum adoarme, cum reactioneaza cand are cosmaruri, are un obiect preferat...

Toate acestea permit organizarea si vietii copilului cat timp se afla la cresa sau gradinita, amenajarea spatiului si chiar a timpului copilului, astfel incat acesta sa isi dezvolte competentele si sa nu aiba un regres. In acest fel se creaza si o relatie de incredere intre parinti si educator, o alianta, rezulatanta fiind dezvoltarea si evidentierea progreselor copilului.

Autor: Cristina Popescu 


Comentarii ()add
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner