EDUCATIA TIMPURIE - Interviu cu doamna Carmen Lica Imprimare E-mail


ImageCarmen Lica: Directoare executiva a Centrului Step by Step pentru Educatie si Dezvoltare Profesionala care are ca preocupare educatia centrata pe copil.

In acest context, o atentie speciala este acordata programelor de educatie timpurie, in special celor care se adreseaza copiilor cu varste de la nastere la trei ani.

Mircea Anghelescu: - Educatia timpurie- ce este ea?

Carmen Lica: - Educatia timpurie se refera, in acest moment cel putin, strict la momentele de invatare ale copilului cu varsta pana la 3 ani, in conceptul romanesc. Educatia timpurie, in sensul mai larg, inseamna dezvoltarea timpurie a copilului. Presupune invatare, ingrijire si protectie. In Romania, deocamdata, cand ne gandim la educatie timpurie, ne gandim strict la experientele de invatare ale copilului de la nastere la 3 ani.

MA: - Invatare in familie sau intr-un cadru instituitional?

CL: - De invatare in familie, cat si intr-un cadru institutional. Din nefericire, in acest moment, invatarea intr-un cadru institutional nu este legiferata. Legea invatamantului mentioneaza explicit ca educatia incepe la 3 ani, organizarea invatamantului in Romania fiind facuta in asa fel incat sa permita experiente de invatare intr-un cadru institutional  doar acelor copii care au implinit varsta de  3 ani.

MA: In sensul si mai restrans, la Step by Step, ce inseamna  educatia timpurie?

CL: La Step by Step, intr-o prima faza a insemnat pregatirea personalului din cresele existente - cresele fiind singurele servicii din Romania in care au acces copii mai mici de 3 ani, ca sa se ofere si experiente de invatare copilului pe langa ingrijirile medicale de care beneficiau. Au existat si exista in continuare cateva judete in care Inspectoratele Scolare Judetene au facut parteneriate cu Cresele siau detasat niste educatoare. Pentru Step by Step, educatia timpurie mai inseamna, cursuri de pregatire pentru educatoarele din gradintele de stat, sa lucreze cu copii cu varste cuprinse intre 2 si 3 ani.

MA: Si ce se intampla propriu-zis? Parintii trebuie sa isi imagineze acest proces: mergem si  inscriem copilul la Step by Step. Ce se intampla cu el mai bine, in afara faptului ca este mai frumos, mai luminos, ce se intampla cu el mai bine decat la cresa obisnuita?
CL: In primul rand, copilul nu mai este privit strict din punctul de vedere al nevoilor de hrana si de sanatate, ci ii sunt acoperite si nevoile de cunoastere.

MA: Ce se intampla, practic?

CL: Copilul se joaca si invata din joc. Toate interactiunile pe care copilul le are atat cu ceilalti copii din jur, cat si cu adultii, sunt experiente de invatare in sensul ca se modeleaza comportamente, se discuta reguli sociale, de comportament social. Se impun niste reguli care daca nu sunt respectate sunt discutate, nu exista pedeapsa. Regulile se stabilesc de comun acord cu copilul! Discutam despre ometodologie de abordare a copilului in aceste unitati Step by Step.



MA: Inteleg eu ca experientele pe care le are copilul...

CL: ...sunt pozitive!

MA: ...pe de alta parte, sunt structurate ca proces de invatare! Sunt structurate ca sa capete un sens educational. Doamna Lica, ce este aceea educatie?

CL: E greu de spus ce este aceea educatie!

MA: Care ar fi definitia care ne-ar ajuta sa intelegem sistemul “STEP by STEP”? Toata lumea cand se gandeste la educatie se gandeste la mersul la scoala.

CL: Pentru educatie timpurie, eu as spune ca toate experientele pozitive de invatare. Eu as spune ca la aceasta varsta, toate experientele de invatare este important sa fie pozitive. Practic, viata unui copil este o experienta de invatare. Sigur, este valabil ca"din greseli se invata", dar ar fi bine sa ni se intample cat mai tarziu.

MA: Educatia, cand ne referim la educatie timpurie, la aceasta varsta, se refera la experiente de invatare structurate si pozitive.

CL: Da am putea utiliza aceasta definitie a educatiei timpurii si chiar am putea sa o promovam. Este important sa intelegem, si din perspectiva profesionistilor, nu exista pregatirea cadrelor didactice din invatamantul de stat. Pregatirea personalului este axata pe abilitatile de relationare cu copilul de peste 3 ani. De asemenea, cred ca este important sa promovam aceasta metodologie si din prisma parintilor: atunci cand stau acasa cu copilul meu, cand il imbrac, il dezbrac, ma duc si il spal pe maini, in sensul in care nu incerc sa-i consolidez in nici un fel autonomia, din dorinta mea de a il ajuta, din dorinta mea de a ma scuti atributii suplimentare. Educatia timpurie nu inseamna numai cadrul institutional, inseamna si educatia din familie

.MA: Si in familie, cum se poate face educatia timpurie? Caci nu exista gradinite Step by Step nici pentru toti copiii, nici in toata tara. Ce anume din acest concept, de educatie timpurie putem transmite catre parinti?

CL: Se pot transmite niste informatii (fie in gradintile Step by Step, fie in cresele si gradinitele de stat prin interactiuni constante cu parintii), prin crearea unor  cursuri pentru parinti, ca acestia sa inteleaga care sunt caracteristicile de dezvoltare pentru fiecare varsata a copilului, in asa fel incat sa-si seteze asteptarile in concordanta cu cu posibilitatile copilului si sa sustina toate lucrurile pe care copilul le poate face...

MA: ...si cred ca trebuie sa se explice si care-i beneficiul pentru mai tarziu al acestui tip de educatie.


 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner