Declaratia Grupului de Initiativa al Copiilor Imprimare E-mail


ImageAstazi, intreaga lume isi indreapta atentia asupra noastra, asupra tuturor copiilor, ziua de 20 noiembrie 2009 având o importanta istorica: se implinesc 20 de ani de la adoptarea Conventiei privind Drepturile Copilului de catre Adunarea Generala a Organizatiei Natiunilor Unite.
Tinând seama de acest moment deosebit, noi, copiii participanti la intâlnirea preliminara a Grupului de Initiativa al Copiilor, ca reprezentanti ai tuturor copiilor din România, adresam urmatorul mesaj Parlamentului, Guvernului si celorlalte autoritati care au responsabilitati in ceea ce priveste prezentul si viitorul nostru.
Fiecare dintre noi trebuie sa beneficieze de respectarea drepturilor sale, indiferent de dificultatile economice sau politice prin care trece societatea româneasca.
Copiii nu trebuie sa sufere din cauza lipsurilor materiale, a lipsei accesului la ingrijiri medicale si educatie scolara. Avem nevoie sa fim protejati impotriva violentei si discriminarii, sa ne putem exprima opinia si de modele de educatie si comportament care sa ne faca cetateni europeni si parinti mai buni in viitor.
Desi tara noastra a fost una dintre primele semnatare ale Conventiei UN cu privire la drepturile copilului, desi progresele in protectia copiilor din România sunt evidente, iar copiii si tinerii români au, conform unui sondaj realizat in 2008 la solicitarea Comisiei Europene, cel mai mare grad de constientizare din Europa privind existenta drepturilor lor, pentru unii dintre noi, realitatea copilariei este marcata de nepasare si abuzuri din partea celor obligati sa ne respecte drepturile.

Astfel, problemele cu care se confrunta copiii au fost discutate de membrii Grupului de Initiativa al Copiilor, in cadrul a trei grupuri de lucru care au urmarit:
- criza economica si efectele asupra copiilor,
- accesul la educatie si abandonul scolar,
- principiul interesului superior al copilului.

Criza economica - situatia actuala
Criza economica creeaza saracie, iar noi, copiii, suntem cei mai vulnerabili. Conform unei analize realizate de UNICEF si Banca Mondiala, , 350.000 de copii traiesc in acest moment in saracie absoluta. Ceea ce inseamna ca un numar mare de copii nu au conditii minime sa traiasca decent alaturi de parintii si fratii lor, iar majoritatea copiilor din aceasta categorie sunt, de fapt, copii sub 14 ani si care fac parte din familii numeroase.
De asemenea, trei sferturi dintre copiii saraci ai României traiesc la tara, unde resursele sunt foarte putine si unde ei sunt implicati in munci grele pe câmp sau cu animalele din gospodarii, neavând acces la ingrijiri medicale sau la educatie. Oricine merge in câteva sate din România va vedea ca sunt mari diferente pe care copiii le resimt cel mai puternic pentru ca nu sunt programe sociale sau medicale pentru ei, pentru ca scolile lor sunt mai sarace sau se afla la distante prea mari de locuintele lor.
Mai putem vorbi de dreptul la joaca, dreptul la informare si participare, sau de acces la Internet, când singura preocupare a lor sau a parintilor lor este sa supravietuiasca?
Saracia ii afecteaza atât de mult pe unii copii incât ei nu mai pot merge la scoala, multi dintre ei fiind obligati sa cerseasca sau sa faca alte lucruri pentru hrana, imbracaminte sau adapost. Numai in Bucuresti sunt peste 1000 de copii obligati sa inlocuiasca scoala cu strada, indiferent de anotimp, pericolul de a fi abuzat de persoane straine fiind permanent.
Totodata, la dezbaterile noastre, am inteles ca, anual, in România, 11 copii din 1000 mor inainte de a implini un an, media in  Europa fiind de doar 4,6. Suntem convinsi ca tara noastra poate gasi solutiile pentru ca aceasta situatie inacceptabila sa ia sfârsit.

Accesul la educatie – situatia actuala

in momentul de fata, in România, avem de-a face cu un sistem educational deficient care ne afecteaza in mod direct, pe noi, copiii si, uneori, chiar si pe cadrele didactice.
in perioada 2000-2008, abandonul scolar la clasele I-VIII a crescut de 3 ori, 40.000 copiii parasind anual scoala, majoritatea in mediul rural. in mod normal, dezvoltarea economica din acesti ani ar fi trebuit sa modernizeze invatamântul si sa reduca abandonul scolar, lucru care din, din pacate, nu s-a intâmplat. Atunci la ce ne putem astepta pâna la sfârsitul anului 2009 sau in 2010 si cât de mare va fi numarul copiilor care vor parasi scoala?
Nu de putine ori, in sate si comune, cu complicitatea directorilor de scoala si a primarilor, interesul agricol s-a aflat pe primul plan, in defavoarea frecventarii scolii de catre copii. Este vorba de abandonul scolar temporar, in perioadele in care parintii au nevoie de ajutorul copiilor in agricultura. Nu stim daca cei vinovati au fost sanctionati si nici cât de extins este acest fenomen.
Totodata, jumatate dintre elevi cred ca drepturile lor nu le sunt respectate in scoala. Un alt aspect este legat de lipsa consultarii elevilor in probleme care tin de organizarea activitatilor scolare. Nu putine sunt deciziile pe care noi le consideram gresite, cu consecinte pe care, in primul rând, elevii le suporta. O alta parte a acestor lipsuri este faptul ca un numar mare din membrii consiliilor elevilor reprezinta cazuri de numire in diferite functii de catre directorii de unitati scolare sau de catre inspectorii de invatamânt, si nu prin votul nostru democratic. De asemenea, adoptarea regulamentelor scolare se face fara consultarea noastra.
Violenta este un fenomen ingrijorator in scoli. Conform unui studiu UNICEF, in 75% din scoli, se inregistreaza frecvent cazuri de violenta. Printre cauzele violentei in scoli se numara lipsa acuta a consilierilor scolari in fiecare unitate de invatamânt, nerealizarea unor programe educative pentru parinti, lipsa de pregatire a cadrelor didactice si a sistemelor de monitorizare permanenta.

Principiul interesului superior al copilului

Interesul superior al copilului ne priveste in mod direct. El reprezinta un principiu fundamental din Conventia cu privire la Drepturile Copilului, cât si in Legea 272/2004 privind protectia si promovarea Drepturilor Copilului. Conform art. 3 din Conventia UN, in orice decizie referitoare la copil, luata de o institutie de protectie publica sau privata, de o autoritate legislativa sau administrativa, interesul superior al copilului trebuie avut in vedere cu prioritate. Ideea conform careia copiii au interese care primeaza in fata adultilor poate sa para o surpriza, dar, de fapt, reprezinta o conceptie moderna si justa care cel mai adesea nu este respectata. Vrem sa ne fie luate in considerare opiniile si sa fim implicati in toate activitatile care ne privesc.
Cu toate progresele semnificative inregistrate in protectia si promovarea drepturilor copilului, România se confrunta in continuare cu probleme grave care afecteaza principiul interesului superior al copilului.
in momentul de fata, in cadrul Avocatului Poporului, problemele ce tin de respectarea drepturilor copilului revin unui singur departament semi-specializat care are ca atributii Drepturile Copilului, ale Familiei, Tinerilor, Pensionarilor si Persoanelor cu Handicap. in 2007, din cele 7000 de petitii, numai 6 vizau drepturile copilului si 53 priveau protectia copiilor si tinerilor. Numarul prea mic demonstreaza ca Avocatul Poporului nu are ca prioritate drepturile noastre.
Un alt aspect este discriminarea, care poate fi intâlnita atât in mediul rural, cât si in cel urban (in special discriminarea etnica etc.). Iar copiii romi reprezinta una dintre categoriile puternic defavorizate. 4 din 5 copii romi nu beneficiaza de nici o forma de educatie, jumatate dintre ei nu au acces la asistenta medicala, ceea ce inseamna ca investitiile si eforturile pentru integrarea lor sociala si scolara sunt in continuare insuficiente. Un alt aspect al discriminarii fata de copiii romi este faptul ca multi copii au declarat, intr-o cercetare Salvati Copiii, ca nu si-ar dori sa aiba coleg de banca un copil rom.  
Copiii cu dizabilitati sunt in continuare victime ale discriminarii generale: 1 din 4 copii nu sunt inclusi in nici o forma de invatamânt. si cei 5000 de copii de vârsta scolara, infectati cu HIV, nu sunt acceptati in scoli.

Plecând de la aceasta situatie pe care copiii nu pot sa o accepte, indiferent de justificarile si explicatiile posibile, membrii Grupului de Initiativa al Copiilor considera ca urmatoarele masuri se impun categoric.
in ceea ce priveste eliminarea efectelor negative ale crizei economice asupra drepturilor copilului:
-    pastrarea bugetelor destinate educatiei si asistentei medicale, cel putin  la nivelul anului 2008
-    realizarea unei evaluari a nivelului de birocratie din sistemul de educatie, protectie sociala si asistenta medicala, care creeaza probleme si cheltuieli inutile, si, pe baza acestei analize, luarea masurilor de reducere a acesteia
-    respectarea legislatiei care cere ca, in orice unitate scolara preuniversitara, sa existe un cabinet medical si un cabinet psihologic
-    acordarea alocatiilor si a altor forme de ajutor pentru copil si familie sub forma unor bonuri (similare bonurilor de masa) pe baza carora sa poata fi cumparate doar rechizite, alimente si imbracaminte pentru copii
-    consultarea periodica a copiilor de catre reprezentantii autoritatilor si ai organizatiilor neguvernamentale inaintea oricarei legi sau decizii importante privind organizarea si finantarea sistemului de protectie si educatie a copilului
-    crearea unui Minister specializat pentru protectia drepturilor copilului (Ministerului Copilului sau Ministerul Copilului si Familiei), dupa modelele din Olanda, Norvegia sau Marea Britanie, care, ca exceptie, sa fie condus doar de specialisti in domeniul drepturilor copilului, si nu de oameni politici

Pentru reducerea ratei abandonului scolar si cresterea calitatii educatiei, propunem:
-    respectarea dreptului copiilor la educatie prescolara, prin infiintarea de noi gradinite in orasele in care numarul locurilor este insuficient
-    respectarea dreptului la educatie scolara al tuturor copiilor, indiferent de costuri, prin crearea de facilitati de transport si oferirea de materiale didactice si manuale gratuite, inclusiv pentru clasele XI si XII
-    obligarea scolilor si a directiilor de protectie a copilului, printr-o metodologie publica, sa colaboreze si sa se informeze reciproc atunci când apar probleme sociale sau riscul de abandon scolar la copii
-    aprobarea unui curriculum adaptat pentru evaluarea competentelor elevilor care poate fi impartit pe grade: incepator, mediu, avansat si pentru copii cu dificultati scolare
-    numirea unui consilier scolar pentru 300 de elevi (in prezent, avem un consilier la 800 de elevi)
-    aplicarea, de catre cadrele didactice, a metodelor pozitive de educatie in scoala (crearea unui kit de informare si pregatire)
-    introducerea unui sistem modern si transparent de evaluare a profesorilor
-    organizarea de cursuri de formare continua pentru cadrele didactice pentru materiile lor sau pentru aspecte privind psihologia copilului)
-    organizarea anuala, la nivel de judet, a testarii psihologice pentru cadrele didactice, de catre un consilier neutru
-    implicarea elevilor in toate deciziile care privesc participarea lor scolara (regulamentele scolare, programele de reducere a violentei, curriculum scolar etc.)

Respectarea principiului interesului superior al copilului poate deveni realitate prin:

-    infiintarea Avocatului Copilului, ca adjunct al Avocatului Poporului sau ca institutie independenta
-    numirea Avocatului Copilului prin consultarea copiilor
-    crearea unui mecanism de monitorizare a cazurilor de abuz si a solutiilor propuse
-    crearea unui sistem de evaluare a modului in care interesul superior al copilului este luat in considerare in deciziile autoritatilor care ne privesc
-    publicarea de variante ale legilor privind drepturile copilului care sa fie pe intelesul nostru
-    diversificarea temelor de discutie la orele de dirigentie sau de educatie civica (incluzând si aspecte privind exploatarea copiilor, traficul de persoane, siguranta copiilor pe Internet etc.)
-    realizarea unui plan de actiune pentru dezvoltarea colaborarii intre stat si organizatiile neguvernamentale
-    reorganizarea consiliilor elevilor pentru a le face mai reprezentative si mai functionale la nivelul fiecarei scoli
-    realizarea unui plan de actiune, clar si cu obiective concrete, pentru a permite copiilor cu dizabilitati sa fie activi in societate si sa aiba acces la scoala
-    eficientizarea masurilor de depistare a copiilor fara identitate si simplificarea procedurii de inregistrare a lor

Suntem convinsi ca semnalul nostru de alarma si recomandarile de mai sus vor fi tratate cu seriozitate. Implicarea noastra va fi continua si dupa ziua de astazi si va asiguram ca acest Grup de Initiativa al Copiilor este direct interesat sa va ofere sprijinul pentru ca toti copiii din România sa se bucure deplin de drepturile lor câstigate acum 20 de ani.



Va multumim pentru atentie,
Nichita Milodin    Bianca Chirvase    Gorghiu Alina        Epuran Marina
Preda Andrei         Laura Vrabie         Alexandra Mihai     Iustin Ursache
Dosa Tibor Robert     Gainariu Bogdan    Mariciu Grigore    Pita Theodor
Eduard Iordache    Telisca Fabian        Serban Anca         Medrea Andreea
Timofte Angela    Lucian Sava        Mihai Botezatu


Comentarii ()add
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner