Principiul interesului superior al copilului Imprimare E-mail


Interesul superior al copilului ne priveste in mod direct. El reprezinta un principiu fundamental din Conventia cu privire la Drepturile Copilului, cat si in Legea 272/2004 privind protectia si promovarea Drepturilor Copilului. Conform art. 3 din Conventia UN, in orice decizie referitoare la copil, luata de o institutie de protectie publica sau privata, de o autoritate legislativa sau administrativa, interesul superior al copilului trebuie avut in vedere cu prioritate. Ideea conform careia copiii au interese care primeaza in fata adultilor poate sa para o surpriza, dar, de fapt, reprezinta o conceptie moderna si justa care cel mai adesea nu este respectata. Vrem sa ne fie luate in considerare opiniile si sa fim implicati in toate activitatile care ne privesc.
ImageCu toate progresele semnificative inregistrate in protectia si promovarea drepturilor copilului, Romania se confrunta in continuare cu probleme grave care afecteaza principiul interesului superior al copilului.
in momentul de fata, in cadrul Avocatului Poporului, problemele ce tin de respectarea drepturilor copilului revin unui singur departament semi-specializat care are ca atributii Drepturile Copilului, ale Familiei, Tinerilor, Pensionarilor si Persoanelor cu Handicap. in 2007, din cele 7000 de petitii, numai 6 vizau drepturile copilului si 53 priveau protectia copiilor si tinerilor.

Numarul prea mic demonstreaza ca Avocatul Poporului nu are ca prioritate drepturile noastre.

Un alt aspect este discriminarea, care poate fi intalnita atat in mediul rural, cat si in cel urban (in special discriminarea etnica etc.). Iar copiii romi reprezinta una dintre categoriile puternic defavorizate. 4 din 5 copii romi nu beneficiaza de nici o forma de educatie, jumatate dintre ei nu au acces la asistenta medicala, ceea ce inseamna ca investitiile si eforturile pentru integrarea lor sociala si scolara sunt in continuare insuficiente. Un alt aspect al discriminarii fata de copiii romi este faptul ca multi copii au declarat, intr-o cercetare Salvati Copiii, ca nu si-ar dori sa aiba coleg de banca un copil rom.  
Copiii cu dizabilitati sunt in continuare victime ale discriminarii generale: 1 din 4 copii nu sunt inclusi in nici o forma de invatamant. si cei 5000 de copii de varsta scolara, infectati cu HIV, nu sunt acceptati in scoli.

Plecand de la aceasta situatie pe care copiii nu pot sa o accepte, indiferent de justificarile si explicatiile posibile, membrii

Grupului de Initiativa al Copiilor considera ca urmatoarele masuri se impun categoric.
in ceea ce priveste eliminarea efectelor negative ale crizei economice asupra drepturilor copilului:
-pastrarea bugetelor destinate educatiei si asistentei medicale, cel putin  la nivelul anului 2008
-realizarea unei evaluari a nivelului de birocratie din sistemul de educatie, protectie sociala si asistenta medicala, care creeaza probleme si cheltuieli inutile, si, pe baza acestei analize, luarea masurilor de reducere a acesteia
-respectarea legislatiei care cere ca, in orice unitate scolara preuniversitara, sa existe un cabinet medical si un cabinet psihologic
-acordarea alocatiilor si a altor forme de ajutor pentru copil si familie sub forma unor bonuri (similare bonurilor de masa) pe baza carora sa poata fi cumparate doar rechizite, alimente si imbracaminte pentru copii
-consultarea periodica a copiilor de catre reprezentantii autoritatilor si ai organizatiilor neguvernamentale inaintea oricarei legi sau decizii importante privind organizarea si finantarea sistemului de protectie si educatie a copilului
-crearea unui Minister specializat pentru protectia drepturilor copilului (Ministerului Copilului sau Ministerul Copilului si Familiei), dupa modelele din Olanda, Norvegia sau Marea Britanie, care, ca exceptie, sa fie condus doar de specialisti in domeniul drepturilor copilului, si nu de oameni politici

Pentru reducerea ratei abandonului scolar si cresterea calitatii educatiei, propunem:
-respectarea dreptului copiilor la educatie prescolara, prin infiintarea de noi gradinite in orasele in care numarul locurilor este insuficient
-respectarea dreptului la educatie scolara al tuturor copiilor, indiferent de costuri, prin crearea de facilitati de transport si oferirea de materiale didactice si manuale gratuite, inclusiv pentru clasele XI si XII
-obligarea scolilor si a directiilor de protectie a copilului, printr-o metodologie publica, sa colaboreze si sa se informeze reciproc atunci cand apar probleme sociale sau riscul de abandon scolar la copii
-aprobarea unui curriculum adaptat pentru evaluarea competentelor elevilor care poate fi impartit pe grade: incepator, mediu, avansat si pentru copii cu dificultati scolare
-numirea unui consilier scolar pentru 300 de elevi (in prezent, avem un consilier la 800 de elevi)
-aplicarea, de catre cadrele didactice, a metodelor pozitive de educatie in scoala (crearea unui kit de informare si pregatire)
-introducerea unui sistem modern si transparent de evaluare a profesorilor
-organizarea de cursuri de formare continua pentru cadrele didactice pentru materiile lor sau pentru aspecte privind psihologia copilului)
-organizarea anuala, la nivel de judet, a testarii psihologice pentru cadrele didactice, de catre un consilier neutru
-implicarea elevilor in toate deciziile care privesc participarea lor scolara (regulamentele scolare, programele de reducere a violentei, curriculum scolar etc.)

Respectarea principiului interesului superior al copilului poate deveni realitate prin:
-infiintarea Avocatului Copilului, ca adjunct al Avocatului Poporului sau ca institutie independenta
-numirea Avocatului Copilului prin consultarea copiilor
-crearea unui mecanism de monitorizare a cazurilor de abuz si a solutiilor propuse
-crearea unui sistem de evaluare a modului in care interesul superior al copilului este luat in considerare in deciziile autoritatilor care ne privesc
-publicarea de variante ale legilor privind drepturile copilului care sa fie pe intelesul nostru
-diversificarea temelor de discutie la orele de dirigentie sau de educatie civica (incluzand si aspecte privind exploatarea copiilor, traficul de persoane, siguranta copiilor pe Internet etc.)
-realizarea unui plan de actiune pentru dezvoltarea colaborarii intre stat si organizatiile neguvernamentale
-reorganizarea consiliilor elevilor pentru a le face mai reprezentative si mai functionale la nivelul fiecarei scoli
-realizarea unui plan de actiune, clar si cu obiective concrete, pentru a permite copiilor cu dizabilitati sa fie activi in societate si sa aiba acces la scoala
-eficientizarea masurilor de depistare a copiilor fara identitate si simplificarea procedurii de inregistrare a lor.
 
Articol din  Declaraţia Grupului de Iniţiativă al Copiilor


Comentarii ()add
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner