Activitati care stimuleaza inteligenta copiilor Imprimare E-mail


Inteligenta este adeseori un subiect foarte intens dezbatut de catre parinti, cu atat mai mult cu cat, modalitatea in care copilul “corespunde” asteptarilor scolare este purtatoarea sperantelor noastre de recunoastere sociala. Suntem mandri de copilul nostru “inteligent”, de “notele bune” pe care acesta le obtine. Din pacate, modalitatea in care este perceputa inteligenta se rasfrange asupra asteptarilor noastre de la copil: calificative/note bune si…cam atat.

De fapt, inteligenta presupune acea facultate de a descoperi proprietatile obiectelor si ale fenomenelor, modalitatea in care acestea se relationeaza, modalitatea in care pot fi rezolvate probleme plecand de la acestea. 

Vedeti? Am utilizat “rezolvare de probleme” si iar se pare ca am ajuns in spectrul scolar. Dar, rezolvarea de probleme inseamna inclusiv modul in care un copil mic isi gandeste actiunile astfel incat sa poata ajunge la jucaria frumos asezata pe...biblioteca. Sau modalitatea in care un copil isi imagineaza o poveste, povestea construita de el. Sau modalitatea prin care un alt copil atrage simpatia grupului sau de prieteni sau...de profesori, fara a fi un elev “eminent”.  De multe ori, observam cu usurinta cand un copil canta cu placere, are „simt” muzical, ritm, ii place sa exprime fraze cantand pe melodii cunoscute, poate improviza o melodie, foloseste diferite jucarii pe post de instrumente muzicale,  se opreşte din joc atunci cand aude o anume melodie. Si atunci spunem ca are talent! O fetita este atrasa de „surubarit”: ii place sa demonteze si sa ansambleze diferite jucarii, uneori chiar sa il „ajute” pe tata cand repara masina, ii place sa se murdareasca pe maini de vaselina. Si nu prea stim cum sa „corectam” aceste obiceiuri...

In teoria inteligentelor multiple, Gardner afirma ca exista o diversitate de abordari si talente pe care un om foloseste pentru a percepe, a intelege si a-si forma o imagine asupra lumii, deci, mai multe tipuri diferite de inteligenta.  Acesta porneste de la ideea existentei unor inteligente diferite si autonome ce conduc la modalitati diferite de cunoastere, intelegere, exprimare. Voi continua perspectiva lui Gardner, tocmai datorita faptului ca este foarte important sa ajutam copiii sa se dezvolte, in concordanta cu predispozitiile sale si nu in concordata cu asteptarile noastre sau cele sociale. El spune ca fiecare individ are inteligente diferite, “inteligente multiple”, care le influenteaza modul de a invata. Acestea sunt : inteligenta lingvistica, inteligenta logico-matematica, inteligenta spatiala, inteligenta kinestezica, inteligenta muzicala, inteligenta interpersonala, inteligenta intrapersonala. In cartea sa „Inteligenţele multiple. Noi orizonturi pentru teorie şi practică”, carte adresata dascalilor si tuturor acelora care isi dedica timpul copilului si dezvoltarii acestuia, incearca sa ofere cateva sugestii despre ce ii place copilului si cum se manifesta copilul care are un anumit tip de inteligenta. Plecand de la sugestiile sale, vom incerca sa determinam cam ce ar trebui sa reusim sa punem la dispozitia copilului activitati pentru a-i sustine dezvoltarea.

Tipul de inteligenta: lingvistica
Ce ii place? Sa vorbeasca, sa va povesteasca, sa utilizeze un limbaj foarte expresiv, va inebuneste cerandu-va sa-i spuneti aceeasi si aceeasi poveste, memoreaza cu rapiditate povesti, poezii, rime.
Ce tip de activitati i-ar fi utile? Activitati care il ajuta sa utilizeze cuvintele: sa ii spuneti povesti de la cea mai mica varsta, sa ii puneti la dipozitie carti cu ilustrate si text (le va abandona pe cele cu ilustrate pe masura ce creste), sa ii dati timpul dumneavostra pentru a va povesti „ce” si „cum” a facut la gradi, afara sau la scoala sau despre „cum ar face el” …stalpii de sustinere pentru nori sau cum ar vedea el lumea de maine. Sa fie incurajat sa aiba propriul caiet de poezii sau propriul jurnal, din care sa fie incurajat sa va citeasca, sa participe la cercuri (de poezie, de …rebus).

Tipul de inteligenta: logico-matematica
Ce ii place? Tot ceea ce este legat de numere, reguli (ne referim la cele ale jocului, dar si la cele ce ne coordoneaza viata), ordinea in jucarii, haine.
Ce tip de activitati i-ar fi utile? In functie de varsta copilului, jocurile cu reguli (realizate de copil la inceput, apoi cele impuse de adult sau de ceilalti copii), care implica mentinerea „randului” („ne dam pe rand pe tobogan”, „asteptam sa tragem o carte”…) sau in echipa (cele care implica strategie in cadrul unei echipe), care implica calcule si socoteli (banalul joc de carti, „Nu te supara frate” sau sah). Tot felul de jocuri de modelaj sau de „reparatii” ale electrocasnicelor sau de realizare a acestora (cei care isi aduc aminte de „diode” si „triode” stiu despre ceea ce vorbim…). Ii sunt de folos si activitati …gospodaresti care implica cumparaturile curente ale familiei (si aici, mare atentie: in functie de varsta sa si de capacitatea de a-si asuma responsabilitati!!!) sau implicarea in mentinerea /realizarea ordinei in casa.

Tipul de inteligenta: vizual-spatiala
Ce ii place? Sa deseneze foi si caiete (si orice margine de carte pe care o gaseste libera), sa coloreze (uneori si peretii), sa modeleze (sa va ajute cand framantati coca sau chitul pentru usa sau ferestre).
Ce tip de activitati i-ar fi utile? Orice activitati care ii permit sa se exprime: sa se joace cu diverse jocuri de constructie (puzzle, cuburi), sa deseneze (sau sa picteze – un perete al camerei sale ar fi foarte frumos sa aiba desenele sale) si modeleze (este important sa nu-i corectam imaginatia, ci sa-l ajutam sa dobandeasca cunostinte despre culori, forme, modalitati de combinare a acestora). Sa fie implicat in activitati in mare masura estetice: chiar si asezarea flori in vaza poate fi o activitate care sa-l puna in valoare, nemaivorbind de crearea de haine.

Tipul de inteligenta: muzicala

Ce ii place? Sa se joace cu jucarii muzicale, sa cante, sa invete limbi straine.
Ce tip de activitati i-ar fi utile? Activitatile care implica sunetele si cuvintele cantate (de la micile jocuri de tip „cip-cirip”, pana la activitati muzicale coordonate de catre profesori), implicarea in activitati care implica invatarea si utilizarea limbilor straine. Apar afinitatile pentru anumite genuri muzicale si este bine sa ii oferim o paleta larga de stiluri si genuri pentru a-si rafina simtul pentru muzica. Instrumentele muzicale pot sustine dezvoltarea copilului, insa si cele care il pun in relatie cu muzica (CD-uri, MP3Player…).

Tipul de inteligenta: corporal-kinestezica
Ce ii place? Sa se miste, sa danseze, sa se joace cu propriul corp (mima) sau sa gesticuleze, sa „trebaluiasca” mereu.
Ce tip de activitati i-ar fi utile? Orice activitati care implica miscarea fina (sa apuce margele si sa le insire, jocuri tip puzzle si de constructie) si grosiera (sa se urce, sa se catere). Sa fie implicat in activitati in care este pus in situatia de a interpreta personaje, in situatia de a-si exprima sentimentele si afectele utilizandu-si corpul (joc de rol, teatru…). Jocurile sportive (de grup sau individuale) sunt foarte utile si ii consuma/satisface o parte din energia pe care o are.

Tipul de inteligenta: naturalista
Ce ii place? Natura (plantele, animalele, ciripitul pasarilor, stelele si luna…), sa stea in aer liber, sa se joace cu materiale naturale (apa, nisip, lemn, chiar si noroi!!!)
Ce tip de activitati i-ar fi utile? Activitatile in natura (de la simple iesiri „afara”, pana la drumetii la tara sau la munte/mare) in prezenta adultilor sau a unui grup de prieteni (mai tarziu, pe masura ce creste). Taberele sau excursiile ii satisfac nevoia de cunoastere. Este important sa ii putem raspunde la toate intrebarile pe care le are in legatura cu elementele din natura sau sa-i fie puse la dispozitie informatii despre natura (carti, filme, revizte).  Poate avea in ingrijire animale (de la catei si pisicute la…gaini si rate) sau plante (poate fi colectionar de cactusi, de orhidee sau orice alta planta). Va poate umple casa de ierbare sau insectare.

Tipul de inteligenta: intrapersonala
Ce ii place? Sa lucreze individual, sa vorbeasca despre sine (sentimente, convingeri), sa respecte regulile etice si morale, sa isi gaseasca motivatiile pentru ceea ce face.
Ce tip de activitati i-ar fi utile? Activitatile si sarcinile pe care le duce singur la indeplinire (de la a autoservirea alimentara, imbracarea, igiena, la competitii – sportive, artistice sau scolare). Se automotiveaza atunci cand are o sarcina de indeplinit (isi gaseste singur argumentele si solutiile) si accepta doar opiniile bine si just argumentate (atat din partea altui copil, cat si din partea adultilor!).

Tipul de inteligenta: interpersonala
Ce ii place? Sa interactioneze cu cei din jurul sau, sa capteze atentia acestora, sa se simta apartinand unui grup (in familie, prieteni), sa satisfaca nevoile exprimate (sau neexprimate) ale celorlati.
Ce tip de activitati i-ar fi utile? Orice tip de activitate care se desfasoara in grup, in „echipa”, care implica reguli si/sau competitii (sub orice forma). Ii place sa vorbeasca despre sentimentele sale si sa le asculte pe ale celorlalti. De aceea, activitatile artistice (in cea mai larga forma, de la desen, la desing) ii sunt utile. Jocurile in care se negociaza regulile sau obiectivele corespund nevoilor sale („sa ne inchipuim ca suntem…” , „ si urmeaza sa…”).

Trecandu-le in revista, putem sesiza ca detinem cu totii aceste inteligenţe, dar în grade diferite. Fiecare copil are un profil intelectual propriu, are propria metoda de rezolvare a problemelor. Dacă adoptam doar un anumit tip de activitati,  riscăm să nu răspundem tuturor nevoilor unui copil. Sau daca urmarim doar…rezultate scolare bune. Am intalnit adulti profund nefericiti de rezultatele lor intelectuale (medici, profesori…) atinse deoarece au fost impinsi de parinti in mod permanent. Ei s-ar fi dorit lacatusi mecanici sau bucatari (si probabil ar fi fost straluciti si fericiti!). Este adevarat, am intalnit si copii al caror har s-a pierdut de-a lungul timpului, neavand acces la activitati care i-ar fi intarit abilitatile, deprinderile si competentele. Gardner spunea: „Inteligentele multiple se pot dezvolta doar în contextul in care copilul are posibilitatea să le utilizeze, atunci cand este stimulat in acest sens. Inteligentele multiple nu se dezvolta niciodata in mod izolat, ci in interactiune una cu cealalta”.

Mie nu mi-au placut niciodata fizica si chimia! Si nici sa cos pe etamina! Dumneavoastra?

Autor: Cristina Popescu, Psiholog




Taguri:  inteligenta copiilor activitati stimulatoare dezvoltarea copiilor
Comentarii (2)add
plictisitor : Ana M.
E un pic plictisitor.... smilies/wink.gif
cull:-h
...
q : anusk
de ce-i plictisitor?poate sunteti voi plicisiti.ar trebui sa ne dam seama cat mai repede de ce inteligenta poseda copii nostri pentru a le-o dezvolta si nu sa le-o stopam ca nu ne place noua. smilies/wink.gif
...
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner