Adevar sau minciuna Imprimare E-mail


Pentru copil, calitatea unei anumite afirmatii de a fi adevarata sau falsa este un lucru care nu pare sa aiba implicatii decat la un moment dat, si anume atunci cand de aceasta depinde imaginea lui in familie si in societate, ea fiind strans legata de dimensiunea morala a existentei sale. Dimensiunea morala insa apare mult mai tarziu, sub presiunea exercitata de adultii care insista asupra ei, copilul fiind foarte dependent de adulti in aceasta privinta: "Nu este bine, nu este frumos sa spui lucruri care nu sunt adevarate!"

Adevar sau minciunaCopilul simte in acest moment ca imaginea sa este in pericol si de aceea incearca sa o pastreze nedeteriorata. Odata ce ajung la scoala, copiii insa vor fi educati aproape exclusiv prin intermediul limbajului. Dezvoltarea lor din acel moment nu mai porneste de la cunoasterea prin mijloace proprii, din interior. Realitatea le este prezentata copiilor din afara. Sentimentul de forta pe care il pot avea copiii si de dominare asupra adultilor, prin faptul ca reusesc sa-i faca sa creada ca un anumit eveniment a avut loc cand in realitate el nu s-a petrecut, este de acea de multe ori motivul pentru care copiii recurg la fantezie. Actiunile sale sunt insa, pe plan moral, inca puternic influentate de poftele proprii si orientate catre pedepse si recompense. De aceea el va evita sa actioneze intr-un anumit mod, in cazul in care sunt sanse mari sa fie descoperit si pedepsit. In jurul varstei de 7 ani se produce pentru copil un mare salt cognitiv. Prin intermediul scrisului si a cititului, acesta intra definitiv in lumea adultului. In aceasta perioada copilul patrunde sensul unor anumite concepte care guverneaza lumea inconjuratoare.


Dezvoltarea intelectuala face astfel posibila o cunoastere mai adanca a lumii inconjuratoare. Alfabetizarea duce de asemenea la o crestere a increderii in sine a copilului, iar din momentul in care acesta merge la scoala, autoritatea parintelui si sentimentul copilului ca numai acest adult detine raspunsul la toate intrebarile sale incepe sa fie subminat de imaginea profesorului. Copiii  sunt extrem de deschisi de asemenea la sugestii care li se fac, fie ele chiar si implicite, nu explicite. O intrebare care include o sugestie este de obicei privita de copil ca o intrebare serioasa, cu un inalt grad de adevar. Copilul nu va incerca de aceea sa faca distinctia intre intrebarea respectiva si implicatiile care exista in realitate dincolo de aceasta. Atentie!
Copilul invata in aceasta perioada sa se distanteze de intelesul literal al cuvintelor si propozitiilor, si incepe sa faca experiente cu cuvinte si simboluri. Poate face acum conexiuni intre subiecte care nu au nici o legatura unul cu altul, intelege si gusta glumele, iar prin intermediul acestora incearca sa-i pacaleasca pe ceilalti, dar mai ales pe adulti.

Sursa: Nr. 1/2006 al revistei DIALOG RURAL, editata de Fundatia "Copii nostri"




Taguri:  adevar sau minciuna valori morale imaginatie cunoastere dezvoltarea cunoasterii la copil
Comentarii (2)add
... : Ursachianu
smilies/angry.gif smilies/wink.gif smilies/shocked.gif smilies/undecided.gif smilies/cry.gif smilies/tongue.gif smilies/sad.gif smilies/wink.gif smilies/smiley.gif smilies/smiley.gif smilies/sad.gif smilies/shocked.gif smilies/undecided.gif smilies/kiss.gif smilies/cry.gif smilies/undecided.gif smilies/tongue.gif smilies/shocked.gif smilies/sad.gif smilies/grin.gif smilies/angry.gif
...
... : vlady
vorbe multe, fapte foarte putine si mai ales ineficiente
...
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner