COPILUL SI CUVINTELE Imprimare E-mail


ImageCopilul nostru nu tace decat atunci cand doarme? Sau este un copil tacut? Indiferent de alegerea sa, il putem ajuta sa dobandeasca o acuratete a vorbirii si un vocabular cat mai bogat.
Cum il putem ajuta? In primul rand, ascultantu-l activ. Acest lucru inseamna sa ii auzim intrebarile, sa ii raspundem, sa comentam impreuna cu el orice ni se intampla, sa il lasam sa ne vorbeasca despre sine. Intr-un mod pozitiv, dandu-i sentimentul ca este foarte important ceea ce spune. Sporovaind cu el, copilul invata si regulile conversatiei, intonatia adecvata…
Copiii invata sa vorbeasca in moduri diferite. Nu ne referim doar la primul “ma-ma”, ci si la copilul care merge la gradinta.
Trebuie sa vorbim cu copilului atunci cand suntem in preajma sa.
Ii putem povesti o istorioara interesanta pe care am citit-o intr-o carte. Sau putem sa-i povestim o intamplare placuta prin care am trecut astazi. Sau ii putem reda un dialog intre noi si colegii nostrii de serviciu. Atunci cand suntem in magazine, ii putem vorbi despre ceea ce este acolo, modul in care sunt asezate produsele pe rafturi sau ce anume am venit sa cumparam. Este posibil sa ne gandim ca oricum nu ne asculta, caci este atras de forfota magazinului, dar el ne aude in mod real. Acest lucru il observam cu surprindere atunci cand va da exact aceleasi replica altor persone, in alte contexte. De aceea, trebuie sa fim foarte atenti la acuratetea limbajului nostru si la modul in care utilizam cuvintele!

Inainte sa adoarma, ne poate cere sa ii spunem povesti. Daca ne roaga sa ii spunem o poveste pe care el o stie, este bine sa “gresim” povestea, scapand in mod voit cateva amanunte. Va fi amuzant, caci in mod sigur nu va corecta si se poate naste o intreaga conversatie de aici. Este important, caci asa invata sa argumenteze si sa isi apere opinia.

Atunci cand il intrebam ce a facut la gradinita…este bine sa-i dam ocazia sa vorbeasca cat mai mult. Pe de o parte ne intereseaza sa poata vorbi, pe de alta parte ne intereseaza in mod real ce a facut acolo, nu? Atunci, in loc sa utilizam intrebari inchise: ”Ti-a placut la gradi azi?”, ii putem da varianta deschisa a acestei intrebari: ”Ce ai facut la gradinita azi?”. In acest fel, ii dam sansa copilului sa se entuziasmeze sau sa isi exprime tristetea, sa dea cat mai multe detalii, sa aflam ce este cu adevarat important pentru el, ce prieteni are…
Ati fost vreodata surprinsi de modul in care va auziti vocea? V-ati recunoscut din primul moment? Eu marturisesc ca nu m-am recunoscut atunci cand mi-am auzit vocea, la maturitate. O idee distractiva pentru toti membrii familiei, este aceea de a ne inregistra atunci cand avem o conversatie placuta. Sau atunci cand cantam un cantec. Sau cand copilul n, memorieostru canta un cantecel. Momentul este placut si cand reascultam caseta, cand o asculta bunicii sau cand o asculta copilul…la adolescenta.

Cristina Popescu – educator puericultor



Taguri:  POVESTI SI VOCABULAR memoria copilariei
Comentarii (0)add
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner