Icoanele din scoli si libertatile individuale Imprimare E-mail


In Romania nu exista religie de stat; statul este neutru fata de orice credinta religioasa sau ideologie atee”, spune articolul 9, capitolul II, din Legea cultelor. Icoanele din scoli, o problema atit de discutata in ultimul timp sau, mai corect spus, atit de mediatizata, sunt un atentat la neutralitatea statului? O interventie a statului insa, privind aceasta problema, ceruta de petitia initiata de profesorul Emil Moise, este legitima?
In cadrul unei dezbateri organizate la clubul „Prometheus” pe aceasta tema, Horia-Roman Patapievici, moderatorul discutiei, vorbea de doua tipuri de neutralitate. O neutralitate de tip clasic, care spune ca statul nu are dreptul sa intervina in optiunile religiose ale individizilor, si un nou fel de neutralitate, prin care statul intervine sa sprijine un concept de neutralitate considerat laic si progresist. Cu alte cuvinte, neutralitatea se reglementeaza prin lege, iar libertatea are reguli clare. Aceasta pare sa fie situatia in cazul icoanelor din scoli.

Ministerul invatamintului, ca reprezentant al statului, este chemat sa reglementeze libertatea religioasa. La aceeasi conferinta s-a aflat si Mihail Hardau, ministrul Educatiei, care a spus ca statul nu poate interzice icoanele, din simplul motiv ca nu el le-a pus acolo. Au fost puse de copii, de parinti sau de profesori si a le interzice inseamna o incalcare a principiului democratic.

Majoritatea le vrea, le are. Corect, am putea zice. Sa luam insa un exemplu absurd. Sa presupunem ca elevii vor, democratic si majoritar, sa tapeteze sala de curs cu postere cu Marilyn Manson. Se mai aplica principiul democratic? Nu, statului i s-ar cere sa intervina, chiar daca nu-i apartine scotch-ul cu care au fost lipite posterele. Nu e acelasi lucru, o sa spuneti. De acord, nu e, dar nu putem ignora paralelismele. Exemplul, chiar vulgar si fortat, demonstreaza ca principiul democratic invocat este relativ. invatamintul are, prin definitie, un rol formativ, iar tot ce se afla in spatiul scolii ar trebui sa aiba, cel putin teoretic, aceasta functie. Se neaga rolul formativ al icoanelor? Daca vorbim in termeni religiosi, nu, dar, in termenii neutralitatii enuntati de stat, acesta nu sprijina si nu favorizeaza nici unul dintre cultele recunoscute. Joaca icoanele vreun rol din punct de vedere educational?
Ajungem astfel la un alt punct al discutiei, si anume distinctia dintre obiect de cult sau obiect artistic. Ce functie au icoanele din scoli? Florin Iaru, prezent la dezbaterea amintita, il contrazice pe Patapievici, spunind ca icoana are, chiar si in acest caz, rolul de obiect de cult. Ce cauta, asadar, intr-o institutie neutra din punct de vedere religios? Ca obiect de cult, se afla intr-un loc care nu-i este propriu: Sebastian Vlad Popa chiar a vorbit de o desacralizare si o imanentizare a semnului sacru. Alex Paun, student la filosofie, se intreba daca prezenta icoanelor incalca aceasta neutralitate si daca aceasta incalcare este atit de grava incit este necesar ca statul sa intervina. tinind cont ca, asa cum a subliniat si ministrul Educatiei, icoanele nu au aparut in scoli pe o cale institutionalizata si sunt rezultatul optiunii democratice a micilor comunitati, raspunsul pare a fi negativ. Horia-Roman Patapievici spunea ca aceste probleme se rezolva prin negociere la nivel social si ca nu este problema statului sa intervina.

Obiect de cult sau artistic, prezenta icoanei in scoli ii poate discrimina, asa cum sustine Emil Moise, pe cei de alta religie? Cei care spun nu au ca argument faptul ca cineva apartinind unui alt cult se poate simti discriminat chiar si vazind o biserica pe strada. Iar aici se ajunge la discutia mai ampla privind rolul simbolului in spatiul public. Interzicerea sa ar fi la fel de discutabila, cred, ca articolul din legea cultelor care acuza defaimarea simbolurilor religioase. Totusi, scoala este un spatiu public cu statut special care impune o serie de nuante. Daca spatiul public in sens larg este greu de reglementat, entropic si divers, scoala impune control si reguli. Libertatea este aici, vrem, nu vrem, limitata. invatamintul tine de cunoastere in sens rational si trebuie vazut, de fapt, daca simbolurile religioase contrazic acest principiu.
Nu stiu daca este neaparat vorba de discriminare. O problema ar putea fi cea a influentarii, faptul ca, teoretic vorbind, un elev se poate simti constrins, chiar indirect, sa adere la o anumita religie. in mod practic, profesorii prezenti in sala la dezbaterea de la „Prometheus” au subliniat ca problema este inexistenta. Copiii vin cu o mostenire religioasa din familie si nici un simbol religios expus in scoala nu le poate schimba optiunea. in mod practic, ei nici nu le vad. Religia tine de o optiune personala si de traditie, de educatie. Florin Iaru vorbeste insa de o dictatura a majoritatii, dind ca exemplu faptul ca cei mai multi elevi s-au simtit mindri cind au fost facuti pionieri, desi acasa se asculta Europa Libera si parintii negau comunismul.

Nu cred ca poate exista, in acest stadiu al dezbaterii publice, o pozitie clara si corecta. Discutiile ne arata ca sunt argumente care sustin ambele puncte de vedere si ca, pina la urma, oricare dintre ele este acceptat, risca sa contrazica, mai mult sau mai putin, libertatea de optiune a cuiva.

Autor: Cristina Foarfa
material preluat cu acordul publicatiei Dilema Veche

 


Comentarii (10)add
... : ioanaionita
bunisor articolul,dra prea vrea sa fie obiectiv,incat ajunge sa nu spuna nimic smilies/grin.gif
...
... : yannah
Mi se pare un articol foarte interesant, tot asA!
...
Să alungăm frica de năluci : anonim
Zeu străin

Nu vă-nchinaţi la acel zeu,
la efemera-i mântuire.
El n-a salvat poporul său.
Cum te va mântui pe tine?

Tânjeam să trăim-n fericire,
el ne-a făcut sângele greu.
A adus sabia-n omenire.
E-acesta fiul lui Dumnezeu?

Să alungăm frica de năluci,
natura ne e Dumnezeul viu.
Salvarea noastră este aici
nu-n cel ce vine din pustiu.

Priviţi istoria ce-a urmat
din vrajba cu poporul său,
dâra de sânge ce-a lăsat
cel ce-i crezut că-i Dumnezeu.

În venerarea credincioşilor,
an după an el se “renaşte”.
Sângele curge-n măcelul mieilor,
când e uscat sunt “sfinte” moaşte.

De ce grupările creştine
Trăiesc continuă învrăjbire?
E răul ce le întreţine.
“Salvarea” le e rătăcire.

Dar zeul nostru e pe stânci,
nu-i este foame şi nici sete.
Nimeni nu-l poate răstigni,
are picioarele în pietre.

Ne-aţi luat altarele de foc,
pe ele biserici înălţând.
De-atunci nu mai avem noroc,
sângerăm cu omul sângerând.

N-avem nimica cu Avram
şi zeul lui ce sânge cere.
Căci venerăm izvor şi ram.
Ele ne-or duce la-nviere.

Cuţitul lui Avram străin ne este,
să creadă alţii c-aduce mântuire.
La noi mioara ne vorbeşte,
Treimea sfântă? Flori, ape şi iubire.

Noi credem în sânziana cântând,
în glasu-i ce ne mângâie-n noapte,
ascultăm pădurea, un râu susurând.
“Iubire!” zâna ne spune în şoapte.

...
... : anonim
Jalea crucii

Noi n-avem zeu ce-i răstignit
şi sângerează de pe cruci.
Al vostru-acolo s-a sfârşit,
al nostru-i spirit sus pe stânci.

Oare ne-om reveni vreodată
din vraja demonului “sfânt”?
Crucea lui cea-nsângerată,
ne duce veşnic la mormânt.

Ai lui au spus că-i drac în el,
iar noi drept salvator îl luăm.
Acelui demon deghizat în miel,
azi miei tăiaţi îi închinăm.

El zice că s-a dat morţii pe sine,
din milă pentru ofranda de miel.
Moartea-i nu a adus acel bine,
“Învierea” lui e al mieilor măcel.

Te chemăm adevărate Dumnezeu:
Ne scapă de jalea celui pe cruce!
Fii ce ai fost odată, al nostru zeu!
Şi lumină, nu lacrimi, ne-aduce!


...
Nu vrem religie în şcoli : elev
Nu vrem religie în şcoli


Când ne vom trezi-n lumină?
Când uităm eterna vină,
că din păcat ne-am născut
şi suntem un chip de lut?

Dumnezeu ne vrea-n iubire
nu-n eternă pătimire,
ca să ducem cruci cu sânge
pe stafie a tot plânge.

Elev sărman orbit de cruce,
salvare nici că-ţi va aduce.
Te-i închina la-nsângerat,
de mâna lui Satan eşti luat.

În Biblie ne-aţi vârât capul,
ca să ne intre-n minte dracul.
Credeţi c-o să aveţi noroc?
La crucea voastră vom da foc!

Ce va urma de-acum-nainte?
cum ne-oţi mai mutila la minte?
Şi după popii de doi bani,
ne-oţi da şi pastori şi imami?

smilies/cheesy.gif
...
Urare : dart45
Urare profesorului de religie

Noi elevii acum de Paste
Iti dorim ca s-ajungi moaste.
...
Cultul moastelor : poet4657
Dor de moaşte

Ca să vezi ce e prostia,
omul pupă azi mumia
şi „salvatul” se renaşte,
ajutat de sfinte moaşte.
Omul cel evlavios,
ortodoxul credincios,
pupă moaştea şi pe os,
şi pe cărniţă,
că-i nectar de garofiţă.
O poveste am aflat:
Unul noaptea a intrat
în capelă furişat.
Cu iubire de Hristos
săruta moaştea vârtos
şi pe faţă şi pe dos.
Că în ziua ce-a trecut
timp prea mult nu a avut.
Cu mulţimea împrejur
a pupat doar un femur.
O demonică sminteală.
Cultul moaştelor e boală!


...
Crestin sincer : stan45
Balada creştinului sincer

Fraţi creştini din lumea mare
dac-aveţi vreo întrebare
despre Domnu’ nostru Isus
la răspuns eu sunt dispus.
Cu Isus am legământ
că El este cel mai sfânt.
Toată lumea vreau să ştie
că trăiesc în bucurie!

Astă noapte-am venit beat
şi nevasta m-a certat.
Uite-aşa m-am enervat
şi când m-am trântit în pat,
am oprit-o să mai caşte
i-am dat câteva la coaste.
Să ţină minte vroiam,
că e coastă din Adam.
Dimineaţa m-am trezit
cu nevasta am vorbit.
Mă gândeam să-i cer iertare
dară nu am fost în stare.
Că riscam să mă refuze,
că femeile-s cam zuze.

Dară Domnul Împărat
Isus cel nevinovat,
El nu este supărat.
I-am spus în gând răspicat
ce-am făcut când am fost beat,
şi-aşa Domnul… m-a iertat.
Ori de câte ori greşesc
tot la Isus mă gândesc.
Că El fără ezitare
mă scoate din supărare.

Doamne m-am tot întrebat,
c-aşa fără de păcat,
cu Hristos în legământ
mă gândesc că aş fi sfânt.
Oare cum este chemat
cel ce nu are păcat?
Tu mi-ai luat păcatele
n-am primit pedepsele.

Îmi ziceam şi eu cumva,
oare este drept aşa?
Tu să ierţi la infinit?
pe cel ce s-a pocăit?
Că Satana de-ai greşit
iute că te-a pedepsit.
Mă întreb de acest gest?
Satana pare onest.
Dar cu Domnul meu Iisus
păcatele-s duse sus,
unde se acumulează,
c-aşa Domnul… ne salvează.

De păcatele le ţine
un gând în minte îmi vine:
Nu cumva Domnul Hristos
este mare păcătos?
Dacă mai gândesc un pic
nu mai înţeleg nimic.
Cine-i sfânt şi cine-i drac?
Dar mai bine-ar fi să tac.

Metoda funcţionează,
asta nu se contestează,
am ajuns un om de vază.
Drac sau sfânt ce mai contează?
Cu Isus am legământ
că El este cel mai sfânt.
Toată lumea vreau să ştie
că trăiesc în bucurie!

...
... : serios
Citesc în Luca, 12, 51-53 şi nu-mi vine să cred ce spune Isus: „Pare-vi-se c-am venit să dau pace pe pămînt? Vă spun că nu, ci dezbinare. Că de-acum înainte cinci într-o casă vor fi dezbinaţi: trei contra doi şi doi contra trei. Dezbinaţi vor fi tatăl împotriva fiului şi fiul împotriva tatălui, mama împotriva fiicei şi fiica împotriva mamei, soacra împotriva nurorii sale şi nora împotriva soacrei”. Iată vorbele de „salvare” spuse chiar de „salvatorul lumii” isus hristos. Nu poţi decât să-i scrii numele cu litere mici acestui om. În Luca, 12, 49, Isus afirmă cât se poate de explicit de ce a venit pe pământ: „Foc am venit s-arunc pe pământ, şi cât aş vrea să fie acum aprins”.

Şi foc a fost şi este încă. Distrugerile masive în numele credinţei creştine de-a lungul timpului sunt cunoscute şi documentate istoric: războaiele religioase, cuceririle în numele creştinării, cruciadele de salvare a „mormântului sfânt”, şi mai presus de toate distrugerea aproape totală a religiilor primare, cu care creştinismul a venit în contact, care erau bazate pe relaţia armonioasă dintre om şi natura. Aceste răutăţi ale oamenilor împotriva altor oameni au fost făcute în numele „salvatorului lumii” Isus Hristos. De la simplele dezbinari pe care Isus le-a adus oamenilor aşa cum spune în Luca, 12, 51-53, au urmat altele din ce în ce mai ample prin mărirea puterii duhurilor necurate pe care Isus le-a protejat. Dar se pare că focul cel mare, care era dorit cu ardoare de Isus în Luca, 12, 49, nu a venit încă. Acest foc este în curs de a se produce prin polarizarea întregii omeniri în mari tabere antagoniste.

Mahomed, profetul islamismului, a fost puternic influenţat de creştinii care erau dominanţi în acea perioadă în zona Orientului Apropiat. Duhurile rele aduse de Isus l-au luat în stăpânire pe Mahomed şi s-au răspândit apoi printre populaţiile arabe din zonă, găsind acolo teren prielnic. Fenomenul a fost facilitat şi de faptul că musulmanii nu folosesc lumânări la rugăciuli, aşa cum fac creştinii care în acest fel pot determina duhurile rele să se îndepărteze. Monstruozităţile care se întâmplă astăzi în lumea islamică (sinuciderile pentru a-i omorâ pe alţii cu orice preţ) şi ura pe care o manifestă faţă de toţi, inclusiv faţă de alţi musulmani, se explică prin duhurile rele care se află în aceşti oameni. Treptat s-a produs o multiplicare masivă a duhurilor rele în lumea musulmană. Astăzi avem tabere adverse mult mai puternice, decât simpla dezbinare dintre tată şi fiu, ne îndreptăm către viziunea de distrugeri masive prin foc şi toate calamităţile de neimaginat descrise în Apocalipsă. Atunci Isus va fi pe deplin fericit că planul i-a reuşit şi lumea a luat foc aşa cum dorea în Luca, 12, 49.

Ce să mai facem? Aprindem o lumânare sau facem un foc sacru, aşa cum se întâmpla în timpurile şamanice ale umanităţii, şi ne rugăm Dumnezeului adevărat să ne scape de demonismul celui răstignit pe cruce. Nu ştim ce şanse avem, dar putem încerca. Poate că Dumnezeu nu ne va lăsa, poate că lucrarea demonică va fi oprită în ultimul moment, înainte de Apocalipsă, dacă renunţăm la trimisul diavolului, la macabrele rugăciuni către un mort, la moaştele purtătoare de duhuri rele. Am rămas profund şocat de cazul de stăpânire demonică a unei femei. Este aici un video în care se poate vedea ce înseamnă puterea duhurilor rele aduse de „moaştele sfinte”. Vezi:

http://video.bzi.ro/video/show/Posedata-de-diavoli-a-cautat-vindecarea-la-Sfanta-43

...
scz pt cey ku post sh rugaciune : marilyn_manson_devil
il iubex p marilyn manson sh kiar e o idee bn sal punem in cls in locu icoanelor:::yo asha ash face

...
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner