ABILITATILE PARENTALE ALE PARINTILOR DIN ROMANIA - comunicare Imprimare E-mail


Asa cum am aratat anterior, studiul releva faptul ca la aceste aspecte parintii sunt mai putin abilitati si destul de putin informati, 25% nu stiu sa aprecieze dezvoltarea psihica a bebelusului iar 58% nu cunosc importanta primilor 2 ani de viata.Desi 88% dintre parintii copiilor prescolari (3-7 ani) au declarat ca au un copil dezvoltat normal din punct de vedere psihic, argumentele lor au fost empirice. Numai 5% dintre parinti s-au bazat in declaratia lor pe rezultatele unui control medical. Cunostintele si practicile parintilor in domeniul dezvoltarii psihomotorii a copilului sunt limitate. Ponderea parintilor care nu au  putut aprecia starea psihica  a copilului este de doua ori mai mare in mediul urban decât in mediul rural.
ImageInformatiile referitoare la ecologia familiei, in care, conform chestionarului aplicat au fost incluse intrebari cu privire la certurile intre parinti, atitudinea fata de copil, masurile de disciplinare folosite etc. au constituit punctele slabe ale abilitatilor si practicilor parentale.
Situatiile de tensiune si conflicte intre parinti sunt prezente, dar in acest studiu nu au fost remarcate situatii grave. Peste 60% dintre parintii intervievati au afirmat ca nu se cearta niciodata sau aproape niciodata.
Cu toate acestea, s-a dovedit ca aproape o treime se cearta in prezenta copilului, mai frecvent in mediul rural.


Totodata, studiul releva faptul ca unele dintre aspectele cele mai vulnerabile sunt comunicarea cu copilul si modalitatile de disciplinare. Constatam, asadar, ca in acest domeniu persista modalitati si stiluri de viata bazate pe « educatia traditionala », in care copilul este obligat sa-si asculte neconditionat parintii, sa nu-si exprime propria opinie, sa nu faca alegeri etc.,. S-a remarcat, de asemenea, faptul ca sunt puternic inradacinate modelele de educatie vechi, bazate pe impunerea disciplinei prin metode dure, indeosebi in mediul rural unde ponderea pedepselor fizice s-a aratat mult mai mare decât in mediul urban. Principala masura de constrângere folosita de parinti pentru a-l face pe copil sa asculte este pedeapsa fizica, aplicata, in general spontan, fara explicatii anterioare, de multe ori ca rezultat al starii de nervozitate a parintelui si nu din cauza unor greseli grave facute de copil. in marea majoritate a cazurilor parintii nu isi pun problema daca pedeapsa aplicata este inteleasa de copil, ci considera ca « asa va tine minte » si nu va mai gresi altadata. Parintii nu cunosc alternative si nu au abilitatea de a colabora cu copilul in stabilirea unor reguli clare, astfel incât acesta sa constientizeze ca a gresit si sa incerce sa se controleze in alte contexte asemanatoare.
Metodele traumatizante, de abuz fizic sau psihic asupra copilului, nu sunt  constientizate de catre parinti, acestia considerându-le atitudini normale ale parintilor in procesul de educare si disciplinare a copilului.  Parintii au o dorinta extrema de disciplinare a copilului lor si sanctioneaza indisciplina dupa primul an de viata, 42% dintre parintii copiilor de 0-3 ani recurg la pedepse fizice aplicate copilului.
Mamele sunt cele care se preocupa de educatia si disciplinarea copilului in proportie de peste 85% dintre cazuri. Practicile utilizate pentru disciplinarea copilului evidentiaza insa o lipsa de cunoastere a specificului de dezvoltare a copilului mic cum ar fi: curiozitatea acestuia, dorinta de explorare a mediului si investigarea obiectelor din jur.
In cazul copiilor prescolari din esantionul analizat pedepsele fizice (batai, palmuire, tras de urechi, tras de par, zgâltâire) reprezinta peste 2/3 din pedepsele aplicate copiilor, iar pedepsele verbale (ridicatul vocii, insulte injurii, sarcasme) totalizeaza peste 80 % din tipurile de pedepse aplicate acestora.
Pe de alta parte, in paralel cu aceste aspecte, in peste 90 % dintre cazuri parintii au declarat ca folosesc lauda pentru actiunile pozitive ale copilului, verbal sau prin recompense fizice (mângâiat, pupat), iar cadourile sunt « pastrate » pentru ocazii festive (aniversari, sarbatori traditionale, etc.)

De asemenea, asa cum remarcam si in concluziile generale, exista un interes deosebit al parintilor pentru educatia copilului si pentru importanta pe care o acorda acestia studiilor copiilor lor.
Parintii detin informatii despre importanta jocului pentru dezvoltarea copilului mic in proportie de 95% la gupul parintilor copiilor 0 – 1 an. inca din primul an de viata copii privesc la televizor diferite emisiuni când sunt alaptati.

 Aproximativ 88 % dintre copiii prescolari frecventeaza gradinita, 77% dintre copiii cu vârste intre 6 si 7 ani merg la scoala, iar 98 % dintre parinti considera ca este important pentru copilul lor ca acesta sa urmeze scoala. Totodata,,  peste 60% dintre  parintii intervievati considera ca e important ca propriii copii sa parcurga si studiile universitare.

Marea majoritate a parintilor (peste 70%) recunosc importanta jocului pentru dezvoltarea copilului si, mai mult de 2/3 din parinti  (fie mama, tatal sau ambii), isi rezerva timp pentru a se juca cu copilul, indeosebi in week-end, afara sau in casa, in functie de sezon. Nu exista deosebiri esentiale intre cele doua medii de resedinta, in schimb, ponderea parintilor care cunosc importanta jocului este mai mare in mediul urban. Mamele acompaniaza zilnic copii de 0-3 ani la joc iar tatii cu o frecventa sapamânala.


Preferintele parintilor pentru diferite tipuri de jucarii sunt destul de puternic influentate de conceptia parintilor referitoare la diferentele de gen. Astfel, jucariile-papusi sunt in top pentru cazul in care au copii de sex feminin, iar jucariile-masini pentru cazul in care copiii sunt de sex masculin.

in ceea ce priveste timpul liber, indiferent de sexul copilului, se remarca o tendinta dominanta a parintilor de a-si incuraja copiii sa-si petreaca timpul liber in compania altor copii (98,1% in cazul fetelor si 98,8% in cazul baietilor de 3 – 7 ani).
 
Autor: Psiholog Carmen Anghelescu 



Taguri:  starea psihica a copilului dezvoltarea psihica climatul familial comunicarea cu copilul rolul jocului educatia.
Comentarii ()add
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner