STUDIU PRIVIND VIOLENTA IN MEDIUL SCOLAR Imprimare E-mail


ImageOfiterii specialisti din cadrul Compartimentului Analiza si Prevenire a Criminalitatii din IPJ Calarasi au realizat un studiu privind violenta in scoli. Astfel, au fost organizate 2 dezbateri separate, cu elevi din clasele IX-XII si cu cadre didactice de la colegiile din municipiul Calarasi, in urma carora s-a realizat materialul de studiu pe care il supunem atentiei dumneavoastra.

   Violenta in scoala este o forma de conduita de devianta scolara cu o diversitate de forme de manifestare, cu intensitate diferita: pe o scala a intensitatii pornind de la intensitatea cea mai mica, violenta presupune confruntarea vizuala, poreclirea, ironizarea, tachinarea, bruscarea, lovirea cu diferite obiecte, palmuirea si ajungand la forme de intensitate crescuta ale violentei cum ar fi injunghierea si impuscarea.    In aceasta lucrare am adunat impresiile elevilor si profesorilor calaraseni, din patru scoli, cu privire la formele de manifestare ale violentei in scolile din care provin, cauzele, modul de relationare la nivelul scolii, atitudinea profesorilor fata de elevii problema precum si despre modul cum actioneaza autoritatile locale (politia).
REZULTATELE DISCUTIILOR CU ELEVII

1. Perceptia riscului violentelor in mediul scolar

Violenta in scoli a devenit in ultima perioada o problema majora, iar parerea unanima a elevilor este ca aceasta e un fenomen care risca sa ia amploare in campul educatiei formale. In ceea ce priveste nivelul de securitate, doar o mica parte dintre elevi considera ca in institutiile de invatamant nu se pot simti in deplina siguranta, dat fiind faptul ca in incinta scolii patrund uneori si persoane straine de aceasta institutie, majoritatea elevilor considerand mediul scolar unul inca securizant. Daca in incinta scolii elevii au sentimentul ca inca sunt in siguranta , zonele din preajma scolilor prezinta un risc mai crescut de izbucnire a incidentelor violente. Prin urmare, unii elevi considera ca pot deveni victime atat in incinta scolii cat si in afara ei. Aceasta situatie ar putea dezvolta sentimentul de frica, suferinta psihica, frustrare, toate acestea influentand dezvoltarea armonioasa a elevilor din punct de vedere fizic si psihic.

2. Argumente care sustin perceptia riscului violentelor in mediul scolar
Incidentele din scolile prezente la dezbatere nu se inscriu in categoria celor cu intensitate ridicata, ele fiind de intensitate mica si medie . Astfel putem mentiona: incidente de genul agresiune verbala (injurii si vulgaritati, amenintari); gesturi agresive moderate (imbranceli, piedici, loviri umilitoare). Aceste agresiuni au loc in special intre elevii scolii si mai rar intre elevii scolii si alte persoane - elevi din alte scoli sau persoane adulte. Majoritatea incidentelor violente au avut loc intre elevi (agresiuni verbale, gesturi agresive moderate, si rar batai intre elevi). In ceea ce priveste agresiunile profesorilor fata de elevi, acestea sunt reduse ca frecventa, iar atunci cand apar se manifesta sub forma de agresiune verbala. Elevii participanti nu au mentionat existenta unor agresiuni directe ale colegilor fata de profesori, acestea manifestandu-se doar in discutiile lor in afara scolii sau in pauze. Conform declaratiilor, in incinta scolii nu au vazut colegi cu diverse obiecte, arme albe.

3. Factori care genereaza/intretin circumstantele producerii incidentelor violente
Socializarea elevilor este realizata de sisteme sociale: familie, comunitate, scoala. Elevii care omit asemenea agresiuni provin din toate categoriile sociale, dar o frecventa mai mare o au elevii care provin din familii dezorganizate, cu dificultati materiale, sau sunt copii ai unor persoane importante pe plan local. Din declaratiile elevilor, comportamentul colegilor lor are cauze multiple:- problemele familiale: familii dezmembrate, situatie materiala precara ;

- familii in care exista un climat conflictual, familii hiperpermisive;
-pozitia sociala;
- modele de comportament invatate in familie;
- anturajul ( afilierea la un grup implica a discuta, a fi impreuna, a te imbraca, si a te comporta intr-un mod similar cu membrii grupului de apartenenta);
- caracteristici specifice varstei: dorinta de a atrage atentia; de a impresiona; din teribilism; afirmarea masculinitatii.


O alta cauza este relationarea profesor-elev. Elevii in general se deschid in fata unui profesor pe care il simt apropiat, se inhiba atunci cand un profesor manifesta autoritarism fata de cei cu rezultate slabe, isi reprima furia atunci cand li se face o nedreptate sau sunt etichetati ca fiind elevi problema creandu-se astfel o ruptura intre membrii colectivului clasei, devin indiferenti atunci cand sunt tratati cu indiferenta. Violenta psihologica indreptata impotriva elevilor, repetata, poate duce la aparitia sentimentului de frustare, care se poate generaliza determinand o schimbare a atitudinii fata de profesor si fata de activitatea scolara in general. In scolile ai caror reprezentanti au fost la dezbatere, exista diferente in ceea ce priveste relationarea profesor- elevi, fie datorita situatiei lor scolare, fie posibilitatilor lor intelectuale ori situatiei lor materiale.

 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner