Precizari MECT- teza unica la limba si literatura romana pentru clasele 7, 8 Imprimare E-mail


ImageStructura subiectelor la limba si literatura romana,
 pentru teza unica la clasa a VIII-a, in anul scolar 2007-2008, va viza evaluarea abilitatilor, deprinderilor si competentelor cu privire la receptarea mesajului scris (intelegerea unui text literar dat) si la exprimarea scrisa (scrierea functionala, scrierea reflexiva, scrierea imaginativa, scrierea despre textul literar), potrivit unor precizari publicate pe site-ul Mnisterului Educatiei, Cercetarii si Tineretului (MECT).
Astfel, sarcinile de lucru vor avea in vedere identificarea unor valori stilistice ale nivelurilor fonetic, lexical si morfosintactic, sesizarea valorii expresive si utilizarea corecta a elementelor de vocabular, avand ca suport un text literar, epic sau liric, la prima vedere (selectarea, aplicarea, analiza, compararea si interpretarea unor fapte de limba existente in textul dat sau, pornindu-se de la statutul acestora in text, evidentiate intr-un alt context/ intr-o alta situatie de comunicare).
Potrivit prevederilor MECT, in subiectul pentru semestrul I, pot aparea si 1 - 2 cerinte vizand valoarea expresiva a unor categorii semantice sau morfosintactice studiate in anii anteriori si actualizate, conform activitatilor de invatare prevazute de programa scolara in vigoare, iar pe semestrul al II-lea, accentul se va deplasa catre identificarea si operarea cu elemente de sintaxa a propozitiei si a frazei (aparand doar 1 - 2 cerinte cu privire la valoarea expresiva si la utilizarea elementelor de vocabular, identificate in textul dat).
Pentru domeniul lectura se va avea in vedere evaluarea unor abilitati, a unor deprinderi si a unor
competente care vizeaza: capacitatea de receptare a mesajului scris (identificarea unor elemente de structura si a unor trasaturi ale textului narativ/ liric/ dramatic, identificarea modurilor de expunere/ a ideilor principale/ a semnificatiei unor procedee de expresivitate artistica, identificarea unor elemente morale in textele date), capacitatea de exprimare scrisa (scrierea despre textul literar dat : rezumarea textului,caracterizarea unui personaj din textul dat, motivarea apartenentei la un gen literar, comentarea semnificatiilor unei secvente din text/ a unor idei/ a unor procedee de expresivitate artistica, exprimarea motivata a unui punct de vedere personal referitor la text).
Sarcinile de lucru care privesc evaluarea capacitatii de exprimare scrisa pentru semestrul I vor consta in redactarea unor texte reflexive si imaginative (scrisoare; compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente cu ocazia unui eveniment personal; evidentierea unor trasaturi ale unui obiect - peisaj, opera de arta, persoana - intr-o descriere/ intr-un portret; continuarea unor dialoguri), redactarea unei texte functionale (cerere), redactarea unor compuneri despre texte literare la prima vedere. Elevii va trebui sa comenteze sumar secvente din textul la prima vedere, prin exprimarea motivata a unei opinii privind structura textului, procedeele de expresivitate si semnificatiile textului si/ sau ale mesajului acestuia.
in semestrul al doilea, elevii claselor a opta vor avea de redactat texte reflexive si imaginative (compuneri care presupun exprimarea propriilor sentimente cu ocazia unui eveniment social sau cultural; scurte naratiuni); texte functionale (invitatie); compuneri despre texte literare studiate (caracterizare de personaj; motivarea apartenentei unui text studiat la un gen literar: epic - romanul - si dramatic - comedia).
La randul lor, elevii claselor a saptea vor avea ca posibile subiecte la teza unica realizarea unor descrieri prin ordonarea coerenta a detaliilor; redactarea unor texte narative si dialogate; rezumarea unor texte narative la prima vedere; prezentarea unor modele reprezentative pentru varsta si optiunile personale (din familie, din scoala, din societate); exprimarea unui punct de vedere personal referitor la o tema adecvata varstei.
Pentru partea de exprimare, elevii de clasa a saptea vor putea avea drept probe la teza unica la limba si literatura romana din semestrul al II-lea caracterizarea personajelor din texte studiate; ilustrarea unor trasaturi ale genului epic sau liric in texte apartinand speciilor literare studiate: balada culta, nuvela, imnul; exprimarea unui punct de vedere personal referitor la un text studiat sau la prima vedere. Elevii ar putea avea drept proba si prezentarea unor modele reprezentative pentru varsta si optiunile personale (personalitati din diferite domenii, personaje). (Rompres)


Comentarii ()add
Spune-ti parerea despre acest articol
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley


Adaugati caracterele din imagine


busy
 
newsletter
login
cont
parinti
parinti


galeriapiticilor.jpg    
Poze din galerie!
Educatie si Scoala
2006 - 2012 ScoalaParintilor.ro - toate drepturile rezervate
Termeni si conditii | Publicitate

banner
banner